lördag 1 december 2018

Female Remakes


Female Remakes

Var: Teaterverket, Odenplan, Stockholm

När: 30/11 2018

Bring him home! – Les Miserablés

Female Remakes är en vandring i låtar skrivna för manliga musikalartister och de sjungs här av tre kvinnliga dito. Jag är en stor vän av denna typ av könsändring framförallt i musikalkonsertsammanhang men även i de musikaler där detta passar som i sommarens Jesus Christ Superstar uppsättning. Det blir ofta ett helt nytt perspektiv på både handling och de låtar man framför.

Dessutom är scenerna mellan sångnumren nyskrivna av kvinnorna bakom denna föreställning och även det bidrar till att man få en annan syn på flera av låtarna – Till exempel när scenen innan Bring HIm Home ur Les Miserablés gjordes så att en av flickorna hade en släkting som hade psykiska problem och försvann regelbundet.

Man har lyckats hitta många bra låtar ur alltifrån Avenue Q (If You Where Gay) till Chess (Anthem) men det jag saknar är en presentation av de låtar man just framfört, alternativt en låtlista i programmet. Man kan trots allt inte begära att alla i publiken har lika god koll på musikalvärldens låtskatt som jag har.

Man skulle även vara förtjänt av att använda mikrofon eftersom ljudet ibland tenderade att drunkna i musiken vilket gjorde att man fick anstränga sig för att höra en del partier. Någon sa att musikal ”ska vara med mikrofon” och däri är jag böjd att hålla med även om det inte går att ordna i alla sammanhang och finns i alla lokaler.

Jag uppskattar musikalkonserter väldigt mycket och denna gav mig anledning att känna igen och nynna med i många favoritlåtar, både från musikaler jag har sett och sådana jag ännu väntar på att se. Det är ofta prisvärt jämfört med vanliga musikalföreställningar och det är alltid väldigt begåvade och duktiga artister med vilket gör att man får ”mycket musikal för pengarna” i dessa sammanhang. Nu har denna föreställning en väldigt kort spelperiod men om ni hinner rekommenderas detta väldigt varmt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar