fredag 28 december 2018

God Jul och Gott Nytt År!

God Jul och Gott Nytt År!

Var: Överallt?
När: 2018 och 2019
Happy new year, Miss Sophie! - Grevinnan och Betjänten.

Så här i slutet av 2018 tänkte jag ta tillfället i akt att summera ett fantastiskt 2018 och blicka fram emot 2019 års teater, film och musikalbesök.

Det jag kommer att minnas bäst och längst är Book of Mormons sista föreställning, Jesus Christ Superstar (Med Maja Stopps kattdräkt), Dröse och Norbergs Djungelboken, Kålles Sound of Music, Wermlands Operas Something Rotten samt Tumba Folkets hus Pelle Svanslös. Jag har även varma minnen från vårens Andrew Lloyd Webber gala och höstens Från Broadway till Duvemåla som båda var musikalmagi på hög nivå. Jag minns också Sarah Dawn Finers Sound of Musicals på SVT.

Denna något korta lista av musikalmagi visar också vilken oerhörd bredd vi har på musikalteatern i denna stad och i detta land. Jag har haft äran att se nästintill professionella amatör uppsättningar som Spring Awekening och American Idiot likväl som jag har fått se Victoria Tocca sätta upp sin favoritmusikal Broarna i Madisson County tillsammans med privat teatrarnas uppsättningar av Så som i himmelen och Ghost med flera. Jag blir alltid imponerad av att kunna gå på en fullfjädrad proffsuppsättning ena kvällen bara för att se en nästan lika bra amatörproduktion nästa. 

Det gör att jag ser fram emot kommande års uppsättningar med glädje.

Så vad har då 2019 att bjuda på i musikalväg?

Först och främst två musikalfilmer i form av den otecknade versionen av Lejonkungen och den nya filmversionen av min favoritmusikal Cats. Den senare räknar jag dagarna tills och ska bli mycket kul att se vad skaparna av 2012 års Les Miserablés kan göra med min favorit. Det är mycket höga förväntningar på denna och jag är orolig för att jag har för höga sådana.

Vi har även Stadsteaterns uppsättning av Spelman på Taket och Chinas uppsättning av Sister Act (En värsting till syster) att se fram emot. Däremot riskerar Stadsteaterns utbud i övrigt att bli lite skralt i och med Kulturhusets renovering under 2019 och (minst) halva 2020. Jag hoppas att Parkteatern kan täcka upp lite av detta med någon eller några väl valda musikalproduktioner.

Viktor Rydberg Gymnasiet kommer att sätta upp Jekyll and Hyde nu i Januari och Kulturama väljer Made in Dagenham (med res för stavningen) i Maj. Från Broadway till Duvemåla fortsätter sin succé under året och jag har fått äran att se dem på Cirkus i November.

Vad Oscars ska göra i höst (om nu inte succén Så som i himmelen får förlängt) är i skrivande stund okänt även om jag gärna skulle se dem plocka upp Wermland Operas Something Rotten. Det är en högtidsstund för oss musikalälskare och har mycket att erbjuda Stockholmspubliken.

Jag gissar dock på att musikal och teaterlivet under 2019 kommer att bjuda på mycket mer än vad som är känt nu och jag hoppas på att någon ännu okänd karamell så som Visit Qonos ska dyka upp i tablån under året. Jag håller även tummarna och tassarna för att någon ännu okänd produktion av Cats dyker upp framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar