måndag 4 november 2019

Från Broadway till Duvemåla HT 2019

Från Broadway till Duvemåla HT 2019

Nu tar vi det hela från början - Sound of Music.

Från Broadway till Duvemåla är en av de gångna decenniets (Peter Jöback och I Love Musicals må ursäkta) bästa musikalkonsert evenemang och det är därför välförtjänt att de har utsålda hus vilka teatrar de än besöker i vårt avlånga land. Det här är helt enkelt musikalmusik när det är som allra bäst och det är något vi behöver ha mer av både i Stockholm och utomsoknes.

Kvällen på Cirkus stora scen var säsongens avslutningskonsert och bjöd på både nya och gamla favoriter men främst bland dessa bör nämnas Malena Tuvungs fantastiska version av min älskade Memory eftersom det var mycket speciellt att få höra henne sjunga den på samma scen som jag först fick höra henne sjunga den i Cats hösten 2009 - För jämt ett årtionde sedan så när som på någon månad. Bara det gjorde hela kvällen värd nöjet.

Men det fanns många andra guldkorn och jag måste naturligtvis nämna den underbara duetten For Good ur en av mina favoritmusikaler - Wicked. Kristina från Duvemåla medlyet bjöd på några av mina favoritlåtar och visade på huvudrollens karaktärsutveckling genom denna musikal även om jag nog gärna hade sett Tänk att män som han kan finnas och final numret med. Det avslutande I Had The Time Of My Life med alla barn som jag tyvärr tappat varifrån de kom och deras version av det klassiska lyftet - Något som sällan görs i musikalkonserter annars - gav en fantastisk avslutning på både denna konsert och denna säsong.

Ska man nämna något negativt skulle det vara att strålkastarna bakom scenen gjorde sitt bästa för att blända mig i öppningsnumret och det kan vara värt att påpeka för ljusdesign folket att det är viktigt att tänka på var publiken har sina ögon när man planerar ljuset och främst då ljus som kommer bakifrån. Vi sitter trots allt i en mörk lokal och har ögon som håller på att vänja sig vid den sänkta ljusstyrkan och då kan en aldrig så effektfull ljussättning skapa mycket oreda i vår upplevelse av en föreställning om man råkar rika ljuset direkt mot våra ögon.

Men i övrigt var detta en väldigt bra konsert som jag varmt kan rekommendera till alla som gillar musikal musik i alla dess former och som vill få ett bra grepp om vad musikalen står idag - Både artist och show mässigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar