torsdag 21 november 2019

Snövit enligt Dröse och Norberg omgång 2.

Snövit enligt Dröse och Norberg omgång 2

Var: Göta Lejon, Stockholm
När: 20/11 2019
Hennes hy är vit som snö och hennes hår svart som ebenholt - Snövit.

Detta är en ny uppsättning av Dröse och Norbergs version av Snövit och det är även andra gången jag ser denna eminenta musikal. Det finns mycket som jag gillar och jag hade glömt att de förutom de söta gosse djuren har med både kaniner och olyckskorpar vilket tillför flera djurroller vilket jag alltid uppskattar.

Förutom flera nya huvudrollsinnehavare har man här valt att återgå till att ha den drottning som rollen ursprungligen skrevs för - Anna Norberg och det var kul att se. Hon är perfekt som den elaka häxan och glänser i sin oro över att inte vara vackrast i landet.

Det jag kan önska är att man hade gjort Snövits prins till en mer återkommande figur som dök upp genom hela berättelsen istället för att som nu dyka upp några minuter på sluttampen. Det finns trots allt så mycket att utforska kring hans motiv och bakgrund att det är synd att inte utnyttja en så begåvad artist mer än vad som nu görs.

Det övervägs dock av att man har valt att göra dvärgarna helt annorlunda än i Disneys berömda version och det är faktiskt det jag njuter mest av i denna berättelse. Man kan säga att de har utvecklats till en helt ny nivå och tagit steget in i vuxenvärlden vilket gör att de känns som en ovanligt vanlig familj på ett helt annat sätt än i andra versioner av denna berättelse. 

Jag gillar när oväntade twister av detta slag känns så passande utan att för den skull ta överhanden och stjäla fokus från berättelsen i övrigt. Det visar om något på hur bra koll på vad denna berättelse kräver det kreativa teamet bakom denna musikal har. Vilket bara det är värt ett besök.

Jag tycker att årets kombination av Snövit och Robin Hood är en ovanligt lyckad vinteruppsättning från Dröse och Norbergs sida och båda dessa föreställningar rekommenderas varmt och helhjärtat till alla som har barnasinnet kvar och vill se en färgglad och underhållande energikick i höstmörkret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar