torsdag 14 november 2019

WDW besök del 3 Galaxys Edge

WDW besök del 3 Galaxys Edge

Var: WDW, Hollywood Studios, Florida.
När 6 och 8 november 2019
Luke, I am youre father! - Empire Strikes Back.

Är man det minsta lilla Star Wars intresserad så är Galaxys Edge i Hollywood Studios (Finns en i Disneyland med) ett måste och första gången jag gick in och såg den fullstora kopian av Millenium Falcon blev jag helt tagen trots att jag hade sett både en och flera bilder av denna.

Smugglers run var helt magnifikt men väl skakig för min smak och jag gissar att denna attraktion är bättre om man har en pilot som inte gör sitt bästa att krascha rymdskeppet eller ännu hellre är pilot själv så att man verkligen får flyga den mest ikoniska skrothögen i galaxen. Nu fick jag mest sitta i baksätet och trycka på en massa knappar i takt med att piloterna därframme försökte ha sönder henne och det var nog inte lika kul som att sitta i förarstolen även om det ändå inte är en upplevelse jag vill vara utan. Däremot rekommenderas den normala entrén över single ride diton eftersom man i den senare missar hela pre ride showen.

Det bästa av allt i GE var nog ändå Savis Workshop där man får bygga sig en egen ljussabel och även om den är lite dyr så är hela upplevelsen värd varenda dollar - Eller credit som de säger i GE och man får dessutom en väldigt fin sovernir med sig hem.

Miljön i GE är helt sagolik och man blir verkligen lurad att tro att man är på planeten Batu där GE befinner sig. Jag tror helt ärligt att GE är Disneys bästa imaginering skapelse någonsin och detaljrikedomen är helt makalös på alltifrån MF till den minsta detalj på de många rymdskepp och robotar som finns där ner till att de stora köttstycken som rostas av racerpod motorn ser helt verklighetstrogna ut så förstår man att upplevelsen av att vara där räcker för att överträffa till och med vårt eget Mamma Mia the Party.

En rikt kul grej var att man hade flera karaktärer som gick runt och interagerade med besökarna som om man verkligen var där - Jag såg Rey, Chewie och ett par stormtroopers bland annat. Sådant tycker jag är otroligt kul och det tillför mycket till känslan av att dras in i en miljö och faktiskt vara där. Det är något jag saknar mycket på svenska teaterscener och dito parker.

En nackdel med GE är att den liksom all övrig WDW verksamhet är väl högt prissatt även om jag kan förstå det som en del i att minska de otroliga besöksantalen WDW kan ha ibland. Jag spenderade lejonparten av min aktivitetsbudget där och höll jag ändå så hårt i inköpen att jag avstod från att köpa ett par delar till den Jedi kostym jag ville kosta på mig.

WDW är nog jordens dyraste plats att leva på men det är en upplevelse att ha varit där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar