fredag 10 januari 2020

Rock of Ages enligt VRG


Rock of Ages enlig VRG


Var: Maximteatern, Stockholm

När: 10/1 2020

We built this city on rock and roll! – We Built This City.


Jag blir alltid imponerad av Viktor Rydberg Gymnasiets (VRG) årliga musikaluppsättningar och anledningen är att man trots att det inte ens är en regelrätt musikal utbildning alltid lyckas hitta elever som är duktiga nog att kunna hoppa in i vilken professionell ensemble som helst till sina uppsättningar och det förstärks av att man i år har valt att sätta upp den rockiga musikalen Rock of Ages som jag såg på China för några år sedan.


Det svänger på ett sätt som gör att jag tror att bandet och de många duktiga artisterna aldrig har gjort något annat än att spela rocklåtar från 80 talet under hela sin gymnasietid och de blandar detta ”tunggung” med komisk tajming som många komiker skulle uppskatta.


De har dessutom valt att ändra en av de handlingstrådar jag uppskattade minst vid mitt förra besök även om jag skrattade gott åt dem då och det är scenerna med de båda tyska arkitekterna som är utbytta mot en extremkapitalist som vill ta över ägandet av hela centrala Los Angeles där klubben ligger som denna musikal kretsar runt. Detta känns både modernare och tar samtidigt bort några förutfattade meningar kring hur tyskar är utan att det förändrar musikalen det minsta. Det måste ge pluspoäng åt det kreativa teamet.


Man har också ansträngt sig för att hitta manliga roller som passar att spelas som kvinnor och det tillsammans med en omfattande kvinnlig dansensemble gör att denna annars ganska grabbiga musikal blir både mer jämställd och mindre grabbig utan att man på så sätt förlorar dess ursprungliga kärnberättelse.


Det enda egentliga minuset här är det man alltid får när en skolklass ska spela en blandad grupp ålders mässigt och det är att många elever får spela både yngre och äldre än de är själva och jag skulle rentav kunna tänka mig att en skolklass lekte med tanken att slänga in en eller ett par av sina lärare i någon eller några äldre roller för att se hur det skulle kunna förändra gruppdynamiken i en sådan här skolensemble.


Ska man då gå och se denna om man får chansen i den korta spelperiod som kännetecknar alla skol uppsättningar? Det tycker jag absolut att man ska göra om inte annat för att se vad en grupp väl utvalda gymnasieelever klarar av under ett begåvat och erfaret kreativt teams ledning.


Man glömmer lätt att dessa ungdomar är yngre och har kortare artistutbildning än de egentligen har när de uppträder som fullblodsproffs på scen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar