söndag 19 januari 2020

Cats 2019 besök 2

Cats 2019 besök 2

Var: Filmstaden Scandinavia, Solna
När: 2020-01-19
Är jag en Jellicle nu? - Cats filmen 2019.

När man får chansen att njuta av min älskade Cats på stor film duk man kan inte se den nog ofta och jag gjorde dubbelslag på denna och Pelle Svanslös idag. 

Det som gläder mig mest är att den svenska översättningen kändes bättre och mer precis denna gång och jag undrar om de antingen har gjort en ny eller har en annan på Scandinavia jämför med Grand Sveavägen. Hur som helst så höll denna lika hög klass som filmen och det ända jag egentligen vill byta ut i denna översättning är att jag vill ta bort "Katthimlens sfär" och byta det till Heaviside Lair som är det alla Cats fans känner katternas himmel som i de flesta länder.

Visuellt är denna utgåva av filmen enormt snyggt gjort och man har månat sig om att ha med många katt referenser i de olika scenografierna som innefattar allt ifrån en nedlagd teater till en mjölkbar och allt är gjort i någorlunda korrekt kattskala. Musiken är utsökt och det sjungs väldigt bra på många håll i denna - Både den klassiska Memory och den nya Beautifull Ghosts som Viktoria sjunger får högsta betyg och de har dessutom valt att ha den klassiska versionen av Rum Tum Tuggers sång vilket gläder många Cats fans.

Det jag kan tycka är negativt är att man har valt att låta Jennyanydots äta små söta möss samtidigt som man låter kattgänget hugga in på kackerlackorna i hennes kackerlackeparad vilket för mig känns väl magstarkt i en familjefilm och det är dessutom inget som förekommer i musikalen, så varför ha med det här?

Dessutom har man tagit bort magikern Mr Mistoffelees piruetter i sin sång och det gör att han förvandlas från att vara en danskung av den eviga kattens nåde till att bli en comic relief figur till Gus och sidekick till Viktoria och återigen undrar man varför man valt detta alternativ när hans dansnummer är så ikoniskt förknippad med musikalen?

Slutligen kan jag tycka att man missade ett tillfälle att rädda några av huvudfigurerna från Growligers pråm med hjälp av de sista verserna av hans sång och min älskade Lady Griddlebone och hennes siameskatter. Som det är nu låter man Growltiger sjunga början av sin sång i första akten och sedan gå på plankan i den andra och det känns tomt när man vet hur bra och komisk den sången kan vara.

Men med det sagt så är detta en väldigt bra film och jag är glad över att ha en filmatisering av Cats som inte försöker vara en ren kopia av musikalen men utan den för scenversionen så viktiga publiken och den är trots sina mindre lyckade kreativa beslut en klart lysande stjärna på katt himlen. Gå och se, själv tänker jag försöka se om denna minst en gång till, så bra är den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar