måndag 6 januari 2020

Pippi firar jul

Pippi firar jul

Var: Intiman, Stockholm.
När: 5/1 2020
Ja se det snöar, ja se det snöar, det var väl roligt hurra! - Se det snöar.

Det är sällan jag brukar lyfta fram enskilda karaktärer och scener direkt i en recension men i Pippi firar jul förtjänar både Herr Nilsson och rullskridskoscenen det mer än väl. Den första för att han är ett sådant charmtroll och den andra för att hela sekvensen får mig att tänka på en favoritmusikal jag ännu inte har sett - Starlight Express.

Charmtrollet Herr Nilsson gör hela föreställningen värd ett besök för mig och är ytterligare ett exempel på varför jag föredrar människor utklädda till djur framför riktiga sådana oavsett om det är Toto i Trollkarlen från Oz, Åsnan i Shrek eller Herr Nilsson i Pippi firar jul. Riktiga djur är oftast inga charmtroll på scen eftersom många nog av sådana jag har sett verkar önska att de var hemma hos matte och husse medan människor utklädda till djur gör det de allra helst vill - Uppträder på scen i en musikal. Det finns helt enkelt inte mycket som slår en välgjord djurdräkt buren av en passionerad skådespelare i ett passande sammanhang för mig.

Rullskridskoscenen fick mig som sagt att tänka på Starlight Express och det är en av Andrew Lloyd Webbers musikaler som (mig veterligt) ännu inte har satts upp i Sverige. Den handlar om tåg och där åker hela ensemblen rullskridskor på scen och kostymer och dräkter är oftast helt fantastiska kreationer - Det märks att denna musikal är samtida med min favorit Cats.

Men nu kommer jag bort från ämnet - Pippi firar jul. Förutom ovan nämnda är det bästa för mig att det här finns en hel del nyskrivna introduktionslåtar till både poliserna och bovarna och det är något jag ofta har saknat i Astrid Lindgren musikalerna. Jag är glad att Kålle och kompani har tagit detta kliv och jag hoppas få se detta även i framtida Astrid Lindgren uppsättningar eftersom det i en musikal tillför väldigt mycket att ha sådana sånger.

Ska man hitta något negativt i denna eminenta uppsättning är det att man drar ut på scenerna genom att repetera det som just hänt flera gånger och även om det är något barnen gillar och uppskattar så hade jag som vuxen hellre sätt att man stoppat in en eller ett par extra scener. Gärna då sådana som presenterar och fördjupar karaktärer vi idag inte känner så mycket till om mer än det som är deras funktion i berättelsen.

Avslutningsvis kan jag bara tillägga att vädret verkligen var med teaterbesökarna denna dag eftersom det snustorra väglaget hade förvandlats till ett täcke av snö under tiden jag var inne på teatern vilket måste ha varit ett synnerligen gott sammanträffande denna trettondagsafton. 

Jag brukar avsluta med att skriva om jag rekommenderar ett besök eller ej men eftersom denna föreställning slutar spelas samma dag som detta skrivs tar jag hellre tillfället i akt att rekommendera Kålle och Intimans nästa produktion Annie som är en klassisk Broadway musikal jag har velat se länge. Den har premiär den 15 februari och den vågar jag nog rekommendera osedd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar