fredag 17 januari 2020

Cats 2019 film


Cats 2019 film


Var: Biograf Grand Sveavägen, Stockholm.

När: 17/1 2020

Är jag en Jellicle katt nu? – Cats filmen.


Efter att flera andra recensenter har sågat Cats filmen gjord av Tom Hooper (Les Miserablés 2012) längs med tassknölarna hade jag rätt låga förhoppningar på denna men jag är glad att kunna konstatera att de överträffades med råge vilket jag borde ha varit förberedd på eftersom Cats är en musikal många inte förstår sig på.


Jag är extra glad över att det kreativa teamet denna gång (Cats kom som film 1998 med) inte har försökt göra en kopia av min älskade musikal utan har ansträngt sig för att göra något eget och för det mesta gjort det väldigt bra.


Musikaliseringen är toppklass och musikalartisterna fantastiska i sina olika dansnummer men det jag kan vända mig mot är att så många av karaktärerna sjunger sina egna låtar själva när mycket i poemen som Cats bygger på kräver att andra sjunger om karaktärerna snarare än att de sjunger själva. Dessutom har man tagit bort ett av de mest ikoniska dansnumren i Cats och därigenom förvandlat Mr Mistofelees från att vara en dansartist av rang till att mest vara ett humoristiskt fans av teaterkatten Gus. Slutligen har man missat en möjlighet att dra nytta av det man bygger upp kring Growltiger när hans poem kapas till att bara vara en vers. Där hade man kan kunnat göra mycket för att förtydliga och fullfölja handlingen i musikalen.


Men denna musikal ser man inte för att den har en så stark handling utan denna musikal ser man för att njuta av de snygga scenografierna och sättet katterna presenterar de olika numren på och det som finns är väldigt bra och snyggt gjort. Jag skulle gärna vilja se en föreställning som bygger på scenografierna från filmen och har man varit det minsta i London älskar man de många ikoniska Londonmiljöer man har byggt upp i katt skala.


Dessutom bör man lyssna på den engelska originaltexten hellre än att läsa den svenska textremsan. Översättarna har visserligen hittat en hel del finurliga och träffsäkra partier men också missat mycket av hur man i musikaler gärna upprepar sig samtidigt som man väljer att översätta ord och strofer på sätt som går tvärs emot vad vi har vant oss vid under de gångna decennierna.


Men anledningen till att man bör gå och se denna eminenta film är att njuta av skönsången, den fantastiska musiken och den utsökta dansen alla levererar i denna film. Gillar ni Cats blir ni inte besvikna.

2 kommentarer:

  1. Man blir nyfiken på att se denna version av "Cats", inte minst för att filmrecensenterna verkar tävla om vem som kan åstadkomma bästa sågningen.

    SvaraRadera
  2. Det är som sagt inte helt oväntat att många inte förstår sig på Cats men gillar du denna typ av revymusikaler är den absolut sevärd. Men se inte Cats för att den har så fantastisk handling utan se den för att den innehåller så fantastiska sångnummer.

    SvaraRadera