fredag 24 januari 2020

Tredje besöket på Cats filmen.

Tredje besöket på Cats filmen

Var: Filmstaden Scandinavia, Solna
När: 23/1 2020
Tredje gången gillt! - Talesätt.

Jag gillar att se bra saker flera gånger och min älskade Cats ser jag gärna hur många gånger som helst, i synnerhet nu när jag har Cats abstinens efter drygt två års frånvaro (Hjälp, är det så länge sedan?) av live föreställningar. Filmen är det ultimata substitutet för en live show och den här filmen är så bra att den tåls att ses många gånger även om de dåliga recensionerna gör att man får stoppa in så många besök som möjligt under den korta tid denna film antagligen får - Vilket är väldigt synd för alla som inte får chansen att se denna.

På tredje besöket av en film ser i varje fall jag enormt mycket mer detaljer eftersom jag kan koppla av från att följa med i handlingens stora drag och studera allt som sker på detaljnivån noggrannare och här kommer därför några tankar kring detta:

-Denna film är verkligen proppfull av katt referenser i scenografin. Tittar man noga så hittar man många populärkultur referenser omgjorda till katt referenser i bakgrunden och det är något som en live produktion sällan har möjlighet att göra eller hinna med eftersom man har enhetsscen.

-Fransesca som spelar Victoria har en utsökt sångröst och är enormt duktig på klassisk balettdans. Synd bara att de sekvenser där hon får utnyttja denna dansförmåga ofta är så pass korta att hon inte får en rejäl chans att skina och inte ens hennes solo dans är lika magnifik som den brukar vara på scen. Tänk om man hade lagt in en balett dans sekvens medan hon sjöng Beautiful Ghosts och då hade övertygat Grizabella med dans lika mycket som sång.

-Grizabella har enormt stor utstrålning och hennes röst har precis all den kraft och energi en showstopper som Memory behöver ha. Här hade man inte kunnat få en bättre artist.

-Judi Dench gör en utmärkt prestation som Profetikus (Old Deutoronomy på engelska) och manuset är anpassat till att denna roll spelas som en kvinnlig katt på ett utmärkt sätt. På förhand trodde jag att detta könsbyte skulle störa mig mycket mer än det gjorde och jag har aldrig under tre besök önskat mig en man i denna roll.

-Jag gillar Macavity som karaktär och filmskaparna har lyckats få in honom mycket mer frekvent i denna film än den korta sekvens han är med på scen och sättet han använder Growltiger på gör denna karaktär mycket mer integrerad i berättelsen. Dock saknar jag Macavitys slagsmålsscen med Munkustrap och jag är tveksam till Idris Elbas sångröst även om jag älskar hans tal och agerande.

-Överlag stör det mig att man låter alla huvudrollerna sjunga sina egna nummer eftersom det leder till att många av de katter som normalt sätt sjunger dessa nummer nästan förvandlas till en ensemblekatt. Efter tre besök har jag fortfarande inte hittat Demeter som normalt sätt gör en stor del av Macavity tillsammans med Bombalurina och Jellylorum har nästan försvunnit helt när hennes partier i Gus har övertagits av huvudpersonen själv. Dessutom har dam trions (Jellylorum, Demeter och Bombalurina) sångpartier i Gumbiekatten tagits över av Jennyanydots själv. Jag kan förstå varför men det minskar känslan av att Cats är en ensemble musikal där många katter som inte är namngivna i de olika dikterna ändå får vara med och glänsa i olika partier.

Men det som finns är enormt bra och alla som älskar denna musikal bör ta chansen att se denna film som trots allt en Cats nörd kan klaga på är väldigt bra och väldigt snyggt gjort och framförallt ingen kopia på scenmusikalen men utan publik som i förra filmen. Kudos till alla inblandade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar