onsdag 8 januari 2020

Filmmaraton Rise of Skywalker och Frost 2.

Filmmaraton Rise of Skywalker och Frost 2.

Var: Filmstaden Scandinavia, Solna.
När: 7/1 2020
Man lägger ihop en massa saker och gör något eget av det.

Spoilervarning nedan om ni inte har sett endera filmen.

Igår var jag och såg om två av mina favoritfilmer från julhelgen .- Dels den avslutande delen i Skywalker sagan, The Rise of Skywalker och dels den andra delen i Frost/Frozen - Frost 2.

Det bästa med att se om en film man gillar är att man lägger märke till så otroligt mycket mer detaljer än man han med under den första sittningen och man har tid att sitta och fundera på hur allt hänger i hop och hur händelser senare i filmen exponeras tidigt i den.

Dessutom var det extra kul att se Annika Herlitz prestation som Elsa i Frost 2 och vara medveten om att hon hade tappat rösten en vecka innan hon spelade in denna roll vilket i sig är en fantastisk prestation och ännu mer med tanke på hur bra resultatet blev. Annika har allt Elsa behöver och jag hoppas inte att hon blir bortglömd när det gäller att tillsätta stora huvudroller framöver - Hon är en lysande stjärna som förtjänar mer uppmärksamhet än hon redan fått.

Star Wars filmen var lika bra som förra gången och jag fick även bekräftat att slutet skulle ha blivit ännu bättre om man hade gjort sista kraftmätningen mellan Rey och Palpatine något annorlunda. En god regel i all dramatik är att det är viktigare att visa något än det är att berätta om det (Showing is better than telling) och det gäller denna scen också och jag önskar att man hade valt att ha med alla Force Ghosts av döda Jedi från förr och nu på bild istället för att som nu bara höra deras röster. Det hade kunnat bli ännu mer kraftfullare final än det nu blev.

Men det som finns är bra nog och jag kan rekommendera alla att gå och se båda filmerna åtminstone en gång. De har allt en riktigt bra film har och de har mycket av de "out of this world" element jag ofta saknar när jag ser på trailers för svenska filmer. De filmer som får mig att rysa av välbehag är ofta nog sådana som har scener i sig som är näst intill omöjliga att göra på en teaterscen om man nu inte har Disney theatrical productions alla resurser bakom sig som i den del scenversioner av kända Disney filmer som går att se runtom i världen.

En bra film ska helst vara av sådan art att man inte lika gärna kan vänta ett år eller två på scenversionen av den eftersom jag då hellre ser denna och då har fördelen av att ha livs levande skådespelare framför mig på scen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar