måndag 16 mars 2020

Corona uppdatering

Corona uppdatering.

Var: Ingenstans.
När: Under våren.

Det verkar som att Corona virusets katastrofala utbredning håller på att lägga en våt hand över alla mina teater och musikal besök framöver så i skrivande stund är det väldigt osäkert huruvida det kommer några recensioner alls på denna blogg under den närmaste tiden men jag kommer självklart att recensera det som går att se och jag kommer att återuppta verksamheten fullt ut så fort detta blåser över.

Orsaken är att alla världens regeringar stadigt skärper rese, besöks och mötesnäringarnas begränsningar radikalt så länge detta utbrott pågår och nu lägger flera teatrar som inte påverkades av den först satta gränsen på 500 besökare ner sin verksamhet. Nu senast är det Dramaten och Wermlands Operan som har lagt ner all verksamhet till minst en bit i april vilket påverkar en föreställning jag har sett fram emot väldigt mycket - Måndag hela veckan som lär vara jättebra.

Jag kommer att försöka hålla er som läser denna blogg uppdaterad kring vad som händer och hur detta virus påverkar alla oss som älskar teater och musikal mer än allt annat den närmaste tiden. Det är dessutom värt att påpeka att jag ingalunda är den enda som drabbats utan att allt från teatrar via producenter, scenkonstnärer till alla andra som arbetar inom kultur och besöksnäringen drabbas ännu hårdare än vi som sitter i salongen och njuter i och med att deras levebröd försvinner.

Men det värsta med denna kris är att det inte går att se något slut eller ens ana en tidtabell för när detta eländiga ska ta slut och vi får återgå till gamla vanor om det nu ens finns något att återgå till. Som jag ser det är det två tidpunkter som blir avgörande i denna utveckling och det är vad som händer med viruset när det blir varmare och säsongen för influensa klingar av i slutet av våren. Det andra kritiska datumet är när man har ett vaccin och eventuell behandling klar för massproduktion och distribution. Det arbetas redan med att snabbt ta fram sådana och då om inte förr hoppas jag att vi kan börja avveckla den värsta krisstämningen.

Det tråkiga är att detta slag mot musikalvärlden kommer när vi har haft många års positiv utveckling på både artist och producent sidan där det har funnits verksamhet på hela skalan från de stora privatteatrarna till de minsta amatör och skolproduktionerna vilket har skapat en oerhört god grogrund för denna genre. En grogrund som nu riskerar att slås sönder i samma takt som teatrar och produktioner avvecklar sin verksamhet.

Jag hoppas verkligen att vi inom teatersverige kan övervintra någorlunda och att det snart kan släppas på både på produktions sidan och ekonomi sidan men jag fruktar att med tanke på all det stöd hela Sveriges alla verksamheter får kommer att generera så stora hål i statsbudgeten att kulturen och dess utövare hamnar ännu längre ner i budgetens prioritering. För oavsett vad man tycker om denna kris och dess uthållighet så kommer den att få stor påverkan på statens och kommunernas redan ansträngda budgetar framöver även när den mest akuta fasen är över. Stödpaket på flera hundra miljarder kronor är inget som går förbi utan att påverka icke samhällskritiska verksamheter alls.

Man får bara hoppas att regering, riksdag, kommuner, regioner och det som finns kvar av det privata näringslivet inser hur viktig en levande kultur är i ett öppet och demokratiskt samhälle som även när det ska vändas och vridas på varenda liten slant framöver.

Med det sagt vill jag ta tillfället i akt att tacka alla jag har sett, mött och fått hjälp av det gångna decenniet. Ni har varit helt fantastiska och jag hoppas och ber att vi kan återkomma när den mest akuta krisen är över - För oavsett vad som händer är teater och musikal mitt livs stora passion och jag vill inget hellre än att slå mig ner i en teatersalong och njuta av ett par timmars musikalunderhållning.

Får jag avslutningsvis önska mig något vore det att någon av mina många favoritmusikaler med Cats i täten får äran att sättas upp i mitt närområde när detta elände är slut. Vi har så många fantastiska musikaler av sago och fantasy typ som ännu inte har satts upp med alltifrån Frost, via Wicked till Lejonkungen i täten. En mörk tid som denna behöver sagor och fantasy av alla de slag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar