lördag 7 mars 2020

Talang semifinal 2 2020

Talang semi final 2 2020

Var: Hangaren Subtoptia, Alby.
När: 6/3 2020
I am done following the rules of someone elses game - Defying Gravity.

När Linnea Elfström från Kulturama Vuxenmusikal andra årskurs gick vidare till semifinal med en av mina absoluta favoritfigurer Elphaba och den underbara Defying Gravity var jag tvungen att ta mig ut till TV studion i Alby och se hennes semifinal och jag tror att jag såg en blivande stjärna födas.

I semifinalen valde hon att sjunga den fantastiska Du Måste Finnas ur Kristina från Duvemåla och både sången och musikaler tillhör mina absoluta favoriter och originaluppsättningen var en av mina tidigaste musikalkärlekar så det är stora skor att fylla och Linnea gjorde det med den äran.

Dock kan jag som stor vän av fantasy, sago och kostym musikaler önska att hon hade fullföljt spåret som hon startade i auditionen med en figur som har mycket smink och en häftig kostym även i semifinalen. Det finns ingen brist på sådana karaktärer och tillhörande låtar i den moderna musikalskatten och det kräver sin skådespelare att kunna göra sådana karaktärer rättvisa även om man "gömmer sig själv bakom en mask" som juryn sa.

Tyvärr så gick inte Linnea vidare till final men slutade som topp tre och jag tycker det är en verklig bra prestation i en tuff konkurrens och ännu mer med tanke på att det bara var 2 av 8 bidrag som gick till final varav det ena valdes av juryn utifrån de två kvarvarande topp tre bidragen efter att den med flest röster gott vidare. Här hade det varit mer rättvist om tre eller fyra deltagare hade gått till finalen och färre hade blivit valda av juryn - Då tror jag att Linnea hade varit given i finalen.

Får vi då se Linnea på världens musikalscener framöver? Det är jag övertygad om att vi får så snart hon är klar med sin musikalutbildning i Kulturama där hon kommer att spela en huvudroll i vårens A Funny Thing Happen On The Way To The Forum. Hon har rösten att ge sig i kast med de flesta roller som kvinnliga musikalartister har att välja på och även om hon inte visade prov på sin dansförmåga i Talang numren så är jag rätt övertygad om att hon kan välja och vraka bland kommande års musikalensembler och jag skulle inte bli förvånad om hon någon gång får uppfylla sin dröm att stå på Broadway eller i West End.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar