fredag 13 mars 2020

Pelle Svanslös besök 2

Pelle Svanslös besök 2

 Var: Filmstaden Scandinavia, Solna
När: 13/3 2020
Det där var inte snällt, Måns! - Maja Gräddnos, Pelle Svanslös.

Jag gillar att vi har en riktigt bra Pelle Svanslös film som berättar berättelsen om hur Pelle hamnar i Uppsala och träffar sina vänner med Maja Gräddnos i täten på ett sätt som inte är så rapsodiskt berättat som i böckerna och de teaterföreställningar jag har sett. Det borde vara en bra bas för en scenmusikal om Pelle någon gång i framtiden.

För denna musikal film har allt jag önskar mig i en film om katter och sångerna är bra och välskrivna och passar den yngre åldersgruppen väldigt bra. Det är trallvänligt och lätt att sjunga med i och har inte svåra belting partier som inte barn kan sjunga i allsång. Det är dessutom tydliga och enkla texter med passande och bra budskap som när Pelle längtar hem till sin matte i Hem eller när Maja visar honom runt i Uppsala i Min Stad.

Dock kan jag undra något över varför man har gjort sig besväret att dela upp huvudrollerna i en tal och en sång del när sångarna har så pass bra röster att de borde klara av talpartierna med beröm godkänt? För även om tal och sång är väldigt nära varandra röstmässigt så hör man ändå en tydlig skillnad i främst Majas tal och sång och det känns onödigt när båda skådespelerskorna har väldigt bra röst i de partier man är med i.

Med det sagt så gillar jag verkligen att varje karaktär har fått minst en bra sång som berättar något om vem de är och vad de vill i Pelles värld och flera av bi rollerna har dessutom fått några korta auditionssånger i Måns audition till klubben han har bildat. Det i sig borde göra denna musikal film bra för skolklasser att sätta upp. Men Uppsala Stadsteater får gärna visa vägen genom att göra en scenmusikal av denna film eftersom det är i Uppsala gänget håller till.

Ta chansen att gå och se denna utmärkta kattfilm medan ni ännu kan och håll tummarna för att den kommer som scenmusikal framöver - Det är en väldigt bra grund för våra svenska katter att stå på framöver och jag hoppas att det någon gång dyker upp en fortsättning på denna film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar