fredag 27 mars 2020

Dagbok från Corona Sverige del 1

Dagbok från Corona Sverige del 1.

Var: Hemma.
När: December - Mars 2020.
Tid? Det här är inte tiden att prata om tid, det har vi inte tid med! Alice.

Med tanke på hur tomt det ekar i min teaterkalender just nu kan jag ta tillfället i akt att gå igenom lite av det jag har sett under vintern och i tv soffan denna vår.

-Frost 2:

Är en mycket bra musikal film och än av de bästa musikal films uppföljare jag har sett hittills. Många av karaktärerna får egna sånger och berättelsen byggs upp kring mycket av det vi undrade över i ettan. Jag saknar dock en riktig antagonist och jag är inte överförtjust i Christoff ständiga försök att fria till Anna eftersom han var klar med detta redan i ettan.

-Pelle Svanslös:

Är en av de bättre svenska musikal filmerna på senare tid och jag älskar både det dramatiska hantverket i denna och hur varje karaktär har fått en eller flera egna sånger. Är det någon film jag vill se på svenska teaterscener framöver är det denna.

-Cats 2019:

Fick sig en rejäl holmgång i recensionerna men är ändå den bästa film adoptionen av denna intima och publikkrävande musikal jag någonsin har sett eftersom man försökte göra den oberoende av den intima kontakten med sin publik hela konceptet bygger på. Musiken, sång och dans är toppklass.

Utöver detta har jag sett några musikalfilmer på tv under Corona stoppet och de är:

-Mamma Mia 2:

Jag gillar sättet man ger en backstory till hur Donna träffade Sophies tre fäder och hur man visar vad som hände med karaktärerna sedan senaste filmen och jag gillar många av de mindre kända ABBA sångerna man lyfter fram. Men det dramatiska hantverket är trots det inte alls lika bra som i Frost 2 och jag saknar en berättelse som verkligen motiverar en andra film.

-Aladdin:

Det tecknade originalets största problem är att det så fullt av orientalism att den knappast kan anses ha åldrats väl och borde förses med en varningsflagg för att världen såg annorlunda på den arabiska kulturen när den spelades in. En helt ny värld är en fantastisk sång och berättelsen kring hur gatpojken möter prinsessan är en bra nog men resten känner jag mig inte bekväm med. Här är ett av få tillfällen när en nyinspelning som inte följer originalet hade kunnat göra mycket för att tvätta bort orientalismen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar