fredag 10 april 2020

Dagbok från Corona Sverige del 2.

Dagbok från Corona Sverige del 2

Var: Hemma
När: Mars och April 2020
Hemma, vart ligger det någonstans? Kan någon ge ett svar? - Hemma, Kristina från Duvemåla.

Föreställningar jag har missat på grund av Corona smittan så långt:

-Mamma Mia The Party:

Jag såg fram emot att se detta en sista gång innan de flyttade till Göteborg och jag hoppades att få se Anki och Jenny som frun och dottern men det besöket tog Corona smittan hand om. Visst kan man åka till Göteborg om någon av dem hänger med dit i höst eller när det nu kan bli men det är inte samma sak som Tyrol.

-Måndag Hela Veckan:

Wermlands Operas stora musikal hade jag sett fram emot ända sedan jag först hörde talas om en musikalversion av Groundhog Day i England och hade jag haft någon koll på premiärdatumet den andra februari så hade jag sett den då. Det är denna och Tillbaka Till Framtiden jag längtar mest efter att få se på svenska scener framöver och jag tror båda skulle passa utmärkt på China teatern i Stockholm framöver. 

-Grease turnén:

Grease är en riktigt bra musikal som jag bara har sett två uppsättningar av (Grease svenska version och Silja Lines Helsingfors fartyg) och jag hade gärna sett Malmös version av denna på Cirkus stora scen. Dock finns det en möjlighet att den spelas senare i vinter eller nästa vår beroende på hur det går med Corona eländet. Håll tassarna.

-Jesus Christ Superstar female version:

Tibble Gymnasium har ställt in sin helkvinnliga version av Jesus Christ Superstar och eftersom jag uppskattade Adam Gardelins gender bender version av denna Andrew Lloyd Webber musikal väldigt mycket såg jag fram emot denna mycket. Jag har också gillat de uppsättningar jag har sett tidigare hos dem med Skönheten och Odjuret i täten.

-Footloose ala S:t Eriks:

S:t Eriks gymnasiet skulle ha bjudit oss på Footloose i vår men även denna skolmusikal har Corona tagit. Dock känns inte detta som en lika stor katastrof som Måndag hela veckan och partyt då även SMU kommer att köra denna senare i vår eller i höst.

Vad finns det mer att vara orolig för att jag kommer att missa den närmaste tiden?

SMU och Kulturama har båda valt att skjuta upp sina föreställningar av Footloose och En rolig sak hände på vägen till forum till i sommar eller tidig höst och man kan bara hoppas att läget för live teatern är bättre då. Båda musikalerna är sådana jag gärna vill se på grund av att de är stora klassiker i musikalvärlden.

Parkteatern är i en något bättre sits än skolorna och jag hoppas att de ska kunna köra en begränsad version med små föreställningar inför liten publik i sommar även om mötesförbudet inte hävs. Dock är jag orolig för deras stora föreställningar på de stora amfiteatrarna eftersom jag har svårt att se hur man ska kunna begränsa smittspridningen där genom att be alla besökarna sitta med två meters avstånd. I nuläget (mitten av maj) verkar det som att man avvaktar händelseutvecklingen och främst vad FHM har tänkt sig ska gälla under sommaren. Det man kan hoppas på är att det finns en möjlighet att utomhus aktiviteter kommer att fungera så länge alla håller avståndet. Jag informerar när vi vet mera.

Det tråkigaste i sammanhanget är att mötesförbudet har stängt ner så många ställen som skulle kunna ha haft öppet om det bara gällde 50 persons gränsen och jag hade mer än gärna fyllt ut denna dystra tid med regelbundna bio besök och jag håller alla tassar för att de nya reglerna kommer att tillåta att Filmstaden öppnar igen.

Annars är det väl bara att beväpna sig med tålamod och hålla ögonen öppna efter mindre event i vår och sommar. Läget ser bättre och bättre ut och även om jag är väldigt orolig för teaterhösten så känns det inte lika omöjligt att vi kan gå och se till exempel China teaterns stora satsning Saterday Night Fever i September. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar