fredag 19 juni 2020

Peter Pan enligt Live TSMGO

Peter Pan Live enligt TSMGO

Var: Hemma
När: 19/6 2020
Please tell us the ending of Hamlet! - Peter Pan Live.

Detta är den klassiska berättelsen om Peter Pan och innehåller allt en riktigt bra Peter Pan musikal ska innehålla. Där finns de förlorade barnen, där finns magiska feer, där finns inte så hemska pirater och där finns både amerikanska infödingar (Som på tiden Peter Pan skrevs kallades för Indianer och även så i denna uppsättning, rec anm.) och till och med Sjöjungfrur. Kort sagt allt en spännande saga för barn ska innehålla inklusive en väldigt underhållande piratkapten i form av Kapten Krok.

Man har lyckats skapa en färgglad och spännande sagovärld som är helt underbar att se på och svepas med i för ett par timmar och man har hittat en bra balans där allt ser ut som man förväntar sig i Peter Pans Never Neverland och jag uppskattade att man hade lagt in så mycket sång och dans i berättelsen.

Dock kan jag tycka att det är alldeles för få kvinnor om man nu bortser från att huvudrollen Peter Pan spelas av en kvinna eftersom nästan alla roller i Never Never Land är män och pojkar med allt från pirater till de förlorade pojkarna och de amerikanska infödingarna - Där finns egentligen bara Wendy och de amerikanska infödingarnas ledare Tiger Lilly vilket är synd. Jag hade gärna sett att man gjorde till exempel piraterna eller de amerikanska infödingarna till kvinnor för att balansera upp rollistan. Det här är återigen ett exempel på vad Dröse och Norbergs Robin Hood hade kunnat vara om man valt att ha soldaterna som män.

Jag uppskattade främst Tiger Lillys kostym men även de övriga amerikanska infödingarnas dito men jag undrar hur väl de representerar vår tids uppfattning av denna folkgrupp och om man skulle kunna ha dessa på en svensk teaterscen anno 2020? 

Med det sagt är detta en klassisk och tids lös berättelse som barn och vuxna har njutit av i många decennier och jag tror att många framtida barn kommer att drömma sig bort till "lägereldarnas och sagornas tid" som Astrid Lindgren sa i Bröderna Lejonhjärta. Ni som vill njuta av en bra musikal bör skynda er att se detta under de kommande dygnen.

Jag vill återigen tacka TSMGO för att de förgyller mina fredagar med dessa livesända musikalfilmer - Det har hjälpt mig att behålla min psykiska hälsa denna scenkonstfria tid som har varit och jag hoppas att man fortsätter med denna tradition tills vi åter får sätta oss i teaterfåtöljerna och njuta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar