fredag 12 juni 2020

The Wiz enligt TSMGO

The Wiz enligt TSMGO

Var: Hemma.
När 12/6 2020

No good deed goes unpunished, that´s my new creed! No Good Deed, Wicked.

The Wiz är en ny och rockigare tagning på den klassiska berättelsen om Trollkarlen från Oz och följer berättelsen nästan exakt bortsett från några små twistar här och där. Det är precis så färgglatt och sagolikt som Oz ska vara och att ensemblen enbart innehåller afro amerikanska artister gör denna musikal perfekt i tider som dessa. 

Det gör att jag önskar att denna musikal kunde få en produktion med enbart mörkhyade artister framöver på någon av stadens stora scener eftersom det vore ett perfekt sätt att ta tag i integrations och utanförskapsfrågorna och det skulle ge många av de begåvade artister jag såg i Book of Mormon en chans att samlas igen - Jag skulle definitivt inte ha något emot att se en återsamling av den delen av Book of Mormon ensemblen för denna eminenta musikal.

Jag älskar som alla vet Oz och det enda egentliga minuset är att min älskade Wicked Witch of The West inte har sin gröna hud här och att Dorothys hund Toto inte får vara med mer. Men samtidigt finns det både rädda lejon, kråkor och flygande apor att titta på i Oz så den del av mitt hjärta som klappar för djurroller på scen blir mer än tillfredsställd.

Detta är en fantastisk och sprakande sagovärld att jag är lite förvånad över att inte fler produktioner ger sig in i någon av detta universums berättelser och jag har egentligen bara sett två produktioner av den klassiska Trollkarlen från Oz berättelsen - ROJ teatern och Dröse och Norbergs och med tanke på hur många berättelser det finns att spinna vidare på i denna värld är det alldeles för lite.

Men det jag önskar av hela mitt hjärta är en svensk Wicked produktion framöver så att vi i Sverige får en chans att upptäcka denna fantastiska musikal och dess sagolika musik. Det är en av mina absoluta favoritmusikaler och innehåller allt en bra musikal ska innehålla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar