torsdag 25 juni 2020

Rise of Skywalker besök 3 IMAX

Rise of Skywalker besök 3 IMAX

Var: Filmstaden Scandinavia 
När: 24/6 2020 (Första filmen på första dagen)

Se på den! Han tror han kan klara en level 5 spell efter att ha gjort en level 1 - Framåt.

Jag såg den sista delen i Skywalker sagan Rise of Skywalker innan jag såg Framåt och jag såg den i IMAX vilket jag är glad för trots att jag normalt sätt har svårt för det formatet. Men det gav en helt annan känsla att se allt i 3D och det var till stor nytta att se allt en tredje gång eftersom jag såg mycket mer detaljer nu än under de två första besöken.

En sådan detalj var robotarmen som Palpatine använde för att hålla sig vid liv och jag hade trott att den mer var till för att han skulle kunna röra på sig bättre ungefär som en rullstol.

En sak som också slog mig var rymdstridscenerna på Exagol som var mycket mäktigare i 3D än i vanlig film. Både Sith flottan och folkets flotta var mycket mäktigare än jag minns från vanliga filmen. Det är sådana här scener som gör att 3D verkligen tillför något och det har jag inte känt sedan jag såg Avatar för första gången i 3D.

Det är också väldigt kul att se miljöerna i millenium Falcon efter att ha varit i Orlando och sett dem i verkligheten inne i Galaxy Edge. Nu fick jag rysningar av att minnas att jag faktiskt har sett detta skepp i fullskala, varit inne i cockpiten och suttit vid holochess bordet som Chewbacca gillar och det är något jag tycker att alla Star Wars fans borde få chansen att uppleva minst en gång i livet.

Det jag saknar i filmen är att man aldrig var i Batu som Galaxy Edge ligger på i filmen. Man hade lätt kunnat ha denna planet istället för Kajima och det hade tillfört otroligt mycket för alla som besöker Orlando och Los Angeles efter att ha sett filmen. Miljöerna finns ju där och är bra nog att kunna användas som kulisser utan alltför mycket extra arbete. CMs och Star Wars fans som vill vara statister i en Star Wars film finns det också gott om.

Men helt klart en bra film och ett måste att se för alla Star Wars fans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar