fredag 2 april 2021

Disneys Framåt runda 2

 Disneys Framåt runda 2

Var: Disney plus
När 31/3 2021
May the force be with you! Star Wars.

Jag såg om Disneys Framåt nu när den finns på Disney Plus och jag måste säga att den växte en hel del på mig efter andra tittningen. Jag blir fortfarande lite förvirrad av titeln och jag tycker att de borde ha ansträngt sig för att hitta en titel som stämmer bättre in på filmens handling som till exempel "Ian och Balders magiska äventyr" eller något sådant.

Men det hindrar inte att denna film är varm berättelse om två bröders kamp för att vara med sin döde pappa en dag vilket för dem ut på ett magiskt äventyr i en magisk värld där båda två får chansen att växa både som karaktärer och i sitt förhållande till varandra. Det är en film som andas Pixar och har allt det jag gillar bäst med Disney filmerna utom musikalnumren som jag tror hade gjord denna film ännu bättre.

Jag tycker också att det är tråkigt att så få av de många intressanta väsen vi får se i staden där bröderna bor har någon egentlig funktion i handlingen mer än att vara bakgrundsstatister och jag hade gärna sett att några av de sjöjungfrur och enhörningar vi ser fick vara med och möta bröderna på deras äventyr. Man hade till exempel kunnat låta kriminella enhörningar vara de som jagar bröderna på motorvägen istället för de älvor på motorcyklar man har nu.

Men det som är bra med allt detta är att det finns mycket att spinna vidare på i en eventuell andra film och jag skulle gärna se hur brödernas förhållande till varandra utvecklas när de får ge sig ut på nya äventyr bland till exempel sjöjungfrur och enhörningar. Jag tror bara att vi har fått se en liten del av den magiska värld som Framåt bygger upp åt oss och det gör mig excalterad inför en uppföljare.

Ska man då se denna film? Definitivt om man gillar fantasy filmer med mycket magi och spännande äventyr i men även om man tycker om varma "coming of age" filmer med fokus på bröders vänskap och alla kan nog relatera till Ians önskan att få veta mer om sin sedan länge döde far. Så ta chansen att se denna om ni har Disney Plus eller någon annan streamningtjänst där denna finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar