lördag 3 april 2021

Efter Corona - Vad spela?

 Efter Corona - Vad spela?

Var: På din teater.
När: Någon gång i framtiden.
It`s been a long time, getting from here to there - Star Trek Enterprise ledmotiv.

Så ni har klarat er igenom den skärseld som i dagligt tal kallas Corona och vad ni än hade på programmet innan Coronan slog till har antingen spelats eller förlorats rättigheterna till och nu letar ni efter någon bra musikal att sätta igång verksamheten med, så vad väljer man då?

Jag tänkte komma med några förslag på musikaler och som vanligt gäller att listan kan fyllas på efterhand och ingalunda kan anses vara komplett. Men kriterierna är:

-"Självsäljande" musikal som alla känner till.
-Musikal som passar de flesta ensembler.
-Musikal som är relativt lätt att få tag i rättigheterna till.
-Musikal som inte kräver alltför avancerad teaterteknik.
-Musikal som känns aktuell.

Med detta i räkne minnet och med tanke på att man bör kunna anpassa den till eventuellt kvarliggande restriktioner så kan man tänka sig:

-West Side Story:

En aktuell berättelse om gäng som alla känner till och som dessutom har en filmatisering på gång. Nackdel är att den kräver en stor och förhållandevis dansant ensemble med många artister av båda könen.

-Jesus Christ Superstar:

En av ALWs mest kända musikaler som jag har sett göras i flera kyrkor och även i en omvänd version med nästan bara kvinnor i de bärande rollerna. Populär runt påsken.

-The Sound of Music:

En klassisk musikal med stor barn ensemble och som alla känner till åtminstone några sånger från.

-Les Miserablés:

En av de största klassikerna som finns med en väldigt gripande berättelse för en relativt stor ensemble men som ändå kräver relativt lite av avancerad teaterteknik. Kretsar mycket kring förlåtelse.

-Cabaret:

Mörka krafter tar över i Tyskland samtidigt som Berlins nattliv lever livets glada dagar på kabarén Kitt Kat Club.

-Chess:

En av Björn och Bennys musikaler som kanske inte är lika välkänd som Kristina från Duvemåla men som i dess nerskalade version spelar vidare på många aktuella teman.

-Mamma Mia:

Ett visst frågetecken kring hur lätt rättigheterna är att få tag i men med många självständiga kvinnor i huvudrollen och tidlös ABBA musik så tar passar den definitivt in på aktuell regeln. Har dessutom förstärkts i aktualitet med tanke på Mamma Mia The Party och ABBA Voyage med Abbatarerna.

-Hair:

Välkänd som film och scenmusikal men osäkert om teman kring knark, hippies och närhet är så passande i en post Corona tid. Rätten att vara den du vill och älska med vem du vill är dock tidlösa.

-Grease:

Tidlös ungdomsmusikal med mycket rock and roll musik i och som utspelar sig i skolmiljö. En musikal som alla känner till.

-Book of Mormon:

Innan pandemin var denna ett gränsfall eftersom det i princip var omöjligt att få tag i rättigheterna ens för de största privatteatrarna men om pandemin gör deras rättighetsinnehavare mer välvilligt inställda så är detta en fantastiskt musikal med bäring på många aktuella ämnen för en blandad ensemble.

-Avenue Q:

Är också en musikal som tar upp många aktuella ämnen och även om den ställer krav på ett rätt avancerat dock skådespeleri så kräver den inte så mycket teatermagi i övrigt. Ett problem kan dock vara att det trots dockorna är en väldigt "vuxen" musikal med mycket humor som inte passar för en yngre målgrupp.

-Skönheten och Odjuret:

Är en av Disneys mest älskade och spelade film musikaler och som vanligt är det stora kruxet rättigheterna men då jag har sett denna spelas på lite olika håll borde de gå att få. Är en aktuell och berörande saga om utanförskap.

-Trollkarlen från Oz:

Är baserat på en film alla känner till och har spelats i många uppsättningar runt om i landet. Är en av de bästa och mest välkända barnmusikaler som finns.

-Annie:
Med en stor barnensemble är denna varma musikal ändå en pärla som passar utmärkt i en post Covid värld tack vare att den utspelar sig i slutet av den amerikanska recensionen och delvis fokuserar på JFRs New Deal. Förtjänar att spelas oftare i Sverige.

-Miss Saigon:
Kräver ganska avancerad teaterteknik om man ska göra helikopterscenen rättvisa och har dessutom stor och mångkulturell ensemble men det vägs upp av en väldigt aktuell berättelse som många flyktingar kan relatera till och är dessutom en bra "integrationsmusikal" tack vare den mångkulturella ensemblen.

Jag stannar där så länge. Mer kommer antagligen efterhand som jag kommer på dem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar