lördag 18 september 2021

Firebringer

 

Firebringer

Var: Aliasteatern, Stockholm

När: 17/9 2021

Akta, det är farligt! Äh, bry dig inte – Stapelreplik.

 

Firebringer följer en grupp stenåldersmänniskor på dess första steg mot att bli moderna människor och vi får se hur de upptäcker saker som dans, eld, vapen och att inte lita blint på vad andra säger bara för att de är ledare.

Det är bra gjort och många underhållande repliker och scener mellan de olika karaktärerna. Jag gillar också hur moderna många av relationerna mellan de olika karaktärerna känns och jag uppskattar att man kan lägga in en homosexuell relation mellan två av musikalens huvudkaraktärer – Det hade varit en omöjlighet bara för ett par decennier sedan.

Är det något jag har svårt för så är det att Alias teatern inte känns nog handikapp anpassad ens för min smak. Det är en trappa från entrén som har ett dåligt insteg och det är höga steg mellan de olika nivåerna i salongen. Här skulle man kunna göra mycket med enkla medel. Överlag gäller detta flera av innerstadens mindre källarteatrar som skulle kunna tänka till mycket på denna front.

Men när man väl sitter och njuter av denna musikal så är den väldigt bra och jag är förvånad att jag inte har sett denna berättelse tidigare varken på skolorna eller privatteaterna. Stenåldersmänniskorna i musikalen har väldigt mycket att säga oss nutidsmänniskor och jag hoppas verkligen att andra kan ta vid där Robin Karlsson har börjat.

Det är en relativt kort spelperiod på denna föreställning men ni som får chansen bör definitivt ta den för detta är riktigt bra ur många synvinklar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar