torsdag 30 september 2021

Djur som hatar människor

 Djur som hatar människor

Var: Uppsala stadsteater, Uppsala

När: 29/9 2021

En katt är inte som en hund – Cats.

 

Det här passar in i så många av mina intressen att det stundtals känns som att Uppsala Stadsteater har skrivit en musikal speciellt för mig. Nästan hela ensemblen är utklädda i söta djurmasker, har Star Trek liknande uniformer och befinner sig ombord på ett rymdskepp på väg bort från jorden i bästa Aniara stil. Det är så nära min favoritmusikal Cats man kan komma utan att ha med en enda katt.

Det blir inte sämre av att nästan hela musikalen är genom sjungen och har ett stort antal sånger som visar på samma musikaliska palett av sångstilar som Cats har. Det är allt ifrån rena opera arior ifrån kaptenen Evas sida (som verkar vara en opera sopran) till underhållande ensemble nummer och en bedårande kärlekssång mellan en mus och en padda.

Men till skillnad från Cats finns det också mycket som är lånat från Harry Martinssons rymdepos Aniara i och med att djuren och människan är på väg bort från en döende jord i syfte att hitta en ny planet att bo på. Det gör att man hittar många teman som spinner kring hur vi behandlar vår miljö och våra djur.

Vilket gör att det till skillnad från Cats och i linje med Avenue Q inte känns som en musikal lämpad för de yngsta barnen. De tar upp svåra ämnen och i takt med att djurens relation till den mänskliga kaptenen försämras blir det stundtals väl blodigt för en ung publik. Därför skulle jag personligen sätta en åldersgräns på denna eminenta föreställning – Kanske 7 eller 12 år.

Jag vet inte vilka dock tillverkare Uppsala Stadsteater har i sina verkstäder men de lyckas alltid hitta de mest underbara djurhuvuden när sådana behövs – Jag minns fortfarande de vackra hästarna i Bröderna Lejonhjärta för några år sedan. Enbart detta gör att jag tillsammans med allt annat kan rekommendera denna underbara musikalpärla till alla som är magstarka nog att tåla de teman man tar upp. Gå och se, ni blir inte besvikna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar