måndag 13 september 2021

Spirit vild och fri besök 3

 Spirit vild och fri besök 3

Var: Filmstaden Scandinavia
När: 13/9 2021
Vad tusan är tusantoppen? - Spirit.

Som alla vet har jag en stor svaghet för filmer och musikaler om och med djur och även om jag föredrar människor utklädda till sådana eller talande djur (som katterna i Aristocats) så är ändå denna berättelse nära nog för att jag ska gnägga av förtjusning.

Man kombinerar en spännande "hitta dig själv" berättelse med musikinslag värdig vilken musikalfilm som helst och man gör det på ett sätt som får mitt musikalhjärta att slå dubbla slag trots att denna film i grund och botten är en hästfilm för flickor i stallåldern.

Trots att jag normalt sätt inte tycker att det är samma magi att se en film flera gånger som jag tycker att det är att se en bra liveshow eller musikal det så har jag på senare tid börjat njuta av att se på bra animerade filmer och gärna sådana med sång i flera gånger. Jag vet inte om det har att göra med att det fanns en tid under pandemin då biofilmerna var det närmaste jag kom kultur upplevelser, men det är definitivt så att man upptäcker mer och mer av det som finns att se ju fler gånger man ser en film.

Förutom att tjejerna som är filmens huvudrollsinnehavare kanske hittar varandra lite väl enkelt för att vara realistiskt och att man kanske borde hitta svenska namn som ger initialerna V Ä och N finns det väl egentligen inte så mycket negativt att skriva om denna film utan jag får väl ta detta tillfälle i akt och önska mig både en uppföljare och en scenversion av denna film. Det vore intressant att ta del av huvudpersonens Luckys jakt på den egna häst som de andra vännerna säger att hon måste ha om hon ska stanna i den lilla ort filmen utspelar sig i nu när hon av anledningar jag inte ska avslöja här inte kan (tror jag?) ha titelhästen Spirit som egen ridhäst.

Det finns många grupper jag kan rekommendera denna filmpärla till och det är förutom alla familjer med häst tjejer även sådana som uppskattar både musikalfilmer och Disney prinsess filmer även om detta är gjorts av Disneys konkurrent Dreamworks. Det är väldigt bra gjort och en film som ligger helt i tiden med tanke på att vi behöver koppla av med en god stunds underhållning efter denna tid som har varit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar