onsdag 17 maj 2023

A Chorus Line

 A Chorus Line

Var: Kulturhuset Stadsteatern Stockholm
När: 16/5 2023
Så vaknar också minnet - Memory.

Det är sällan en musikal får mig ordlös men i det här fallet har jag svårt att finna ord som beskriver hur bra det var efter att ha längtat och väntat på att se denna musikal i ett decennium eller mer.

A Chorus Line handlar om en grupp dansare på en Broadway audition och bara det gör den värd att se. Lägg därtill alla musikal och artist referenser plus att man använder dans som ett sätt att både berätta och driva berättelsen framåt. Dessutom är artisterna i denna liksom i Cats, Hair och Godspell på scen nästan hela tiden vilket gör att det alltid finns mycket i bakgrunden att titta på vilket jag älskar.

Det är svårt att hitta något mindre bra med en musikal jag vet att jag älskar redan efter första besöket men en speltid på 2 timmar känns i längsta laget för en musikal utan paus. Jag brukar ibland tycka att det känns onödigt med paus på musikaler kortare än två timmar men i det här fallet var det ett gränsfall att det hade behövts en stund att smälta tankarna efter Cassies (tror jag det var) solodans med speglarna.

Det finns många likheter med min favorit musikal Cats och bara det gör den sevärd. Men det bästa med denna musikal är trots allt insikten i hur det går till på en del av produktionen vi i publiken inte får se i vanliga fall - Auditionen. Att det dessutom är baserat på verkliga personer som har funnits på Broadway under 70 talet gör berättelserna i musikalen väldigt starka och berörande och det görs inte sämre av att det är en tidlös berättelse musikalartister i alla tider kan relatera till.

Kort sagt - Vill man berätta om verkliga eller påhittade personers upplevelser inom showbiz eller något annat område är det så här man ska göra och jag kan lätt se A Chorus Line dramaturgin användas på flera områden.

Kommen så här långt är det att inse att jag varmt rekommenderar denna pärla till alla och jag ska själv se denna (minst) en gång till innan den slutar spelas den 11 juni - Den är SÅ bra. Men skynda er för speltiden är kort och den återkommer förvånansvärt nog inte i höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar