torsdag 4 maj 2023

Godspell enligt Kulturama

 Godspell enligt Kulturama

Var: Kulturama, Stockholm.
När: 3/5 2023
Jag är törstig - Jesus Christ Superstar.

Efter ett par års frånvaro på grund av pandemi och knäbrott var det en härlig upplevelse att besöka Kulturama igen och att det var en interaktiv musikal som Godspell gjorde inte saken sämre. Jag har alltid haft en extra kärlek för interaktiva musikaler och det här minskade inte denna - Tvärtom.

Godspell skrevs något år innan Jesus Christ Superstar och handlar om några av bibelns lärdomar ur Matteus evangeliet. Detta blandas med några amerikanska psalmer tonsatta av Stephen Swartz som också har skrivit musiken till en av mina favorit musikaler Wicked. Detta kombineras med att gruppen på scen har samma tribe känsla som i Cats och Hair vilket jag uppskattar.

Det bästa med denna musikal är att alla i ensemblen är på scen nästan hela tiden precis som i Cats vilket gör att det alltid finns mycket att titta på i bakgrunden. Lägger man ihop detta med att ensemblen ofta drar in publiken i sina nummer blir det en musikal helt i min smak.

Jag såg Godspell för några år sedan på en av privatteatrarna och det är kul att ha sett denna igen. Det finns väldigt mycket här att se och älska och många rutor att fylla i på listan av det som gör en musikal till en av mina favorit musikaler.

Jag brukar ofta rekomendera skolmusikalerna i allmänhet och Kulturama i synnerhet då de alltid gör produktioner man skulle kunna flytta upp till någon av stadens privattearatrar utan att det märktes någon skillnad i produktionen och artisternas kvaliteter vilket får anses vara ett väldigt bra betyg. Det gör också dessa skol produktioner väl värda att rekommendera till alla som vill se en väldigt bra musikal till en mindre kostnad än det privatteatrarna tar. 

Gå och se men skynda för detta spelas bara några dagar i maj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar