onsdag 10 maj 2023

Star Wars Visions season 2

 Star Wars Visions Season 2

Var: Disney Plus
När: 4-10 maj 2023
Det jag sa var sant sett ur en viss synvinkel - Obi Wan Kenobi.

Så har jag då sett klart Visions andra säsong och även om det var mer varierat och inte så Japan influerat som första säsongen känns det ändå som att dessa små berättelser upprepar samma tema eller grund berättelse väldigt mycket.

Jag tror att alla avsnitt under denna säsong utspelade sig under imperiets styrelse och hade ett ungt barn med en speciell begåvning (läs kraften) i huvudrollen som tillsammans med sin något äldre släkting (bror, mamma, osv) försökte sätta sig upp mot imperiet och hitta sin väg att bli Jedi. 

Det var ofta imperiets oförrätter som låg bakom denna strävan och även om jag uppskattar icke kanon berättelser som visar hur de lilla människorna lider under tyranniets styrelse så blir slutintrycket att om man har sett en berättelse så har man i stort sätt sett alla men med en viss variation på temat.

En stor fördel med denna säsong var att det inte kändes som att allt utspelade sig på samma Japan inspirerande plats utan det var betydligt mer varierat landskap vilket kändes fräscht och uppskattat. Jag gillar tanken bakom Visions men jag skulle gärna se en större variation på berättelserna nästa säsong. 

Det finns så mycket mer än bara barn med speciella begåvningar att berätta om i en värld som lider av imperiets tyranneri att det borde gå att hitta andra ingångar än bara samma grundberättelse. Men man behöver ändå inte älska Star Wars lika mycket som jag gör för att hitta stort nöje i dessa små och tänkvärda berättelser så har ni tillgång till Disney Plus är det definitivt sevärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar