fredag 12 maj 2023

Hair enligt Göta Lejon

 Hair enligt Göta Lejon

Var: Göta Lejon
När: 11/5 2023
Its the dawning of the age of Aquarius - Hair.

Jag var lite nervös för att det pratades om att man hade "moderniserat" Hair innan jag gick till teatern och även om jag vet att moderniseringar i de flesta fall blir bra i slutändan så är det alltid nervöst innan man vet hur det kreativa teamet har lyckats med att behålla känslan i musikalen.

Jag är därför nöjd med att kunna konstatera att man här har lyckats behålla (nästan) allt det jag gillar och älskar med Hair från Bergers inledning till Let The Sunshine In avslutningen. Det är samma tribe känsla som jag älskar från musikaler som Cats, Jesus Christ Superstar och Godspell och artisterna är på scen nästan hela tiden precis som det ska vara.

Man har placerat den här versionen i ett köpcentrum och det fina med denna typ av musikal är att man egentligen kan placera den lite var man vill utan att det påverkar handlingen i sig. Det spelar ingen roll för upplevelsen av musikalen om Cats är i en vinterstängt nöjespark, JCS i ett badhus, Godspell på en byggarbetsplats eller Hair är i ett köpcentrum. Den enda skillnaden blir artisternas utseende och allt det man använder som props på scen.

99 procent av musikalen är således väldigt, väldigt bra och det lilla nästan jag hade inom parantes i början är egentligen en mindre detalj i sammanhanget men samtidigt något som brukar göra Hair unikt och något man brukar kunna skämta om efteråt - Jag talar om den korta nakenscenen i slutet av första akten man här hade valt att avstå från. Möjligen är det ett tidens tecken att man väljer att avstå från denna scen och det är som sagt inget som gör musikalen sämre utan bara något vi inbitna musikal maskotar som har sett den flera gånger noterar.

Ska man då gå och se denna "revymusikal"? Gillar ni detta format och inte har några problem med att det pratas väldigt mycket om "vuxensaker" på scen så är svaret givet. Det är en musikal som behöver sin publik och det är också en musikal publiken behöver i tider som dessa och precis som i fallet med The Sound Of Music så är det också en musikal som verkar bli aktuellare varje gång jag ser den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar