fredag 26 maj 2023

Star Wars: Jedi Survivor

 Star Wars: Jedi Survivor

Var: Dataspel
När: Maj 2023
Han föddes för tidigt, jag vet ingenting! - Leif.

Jedi Survivor är uppföljaren till ett av de bästa spelen någonsin och har således extremt stora skor att fylla eftersom jag såg fram emot detta äventyr sedan jag spelade det första spelet. Det har bra potential och en spännande historia men det är långt ifrån färdigt än och kräver en riktigt bra dator för att kunna spelas till full förnöjelse.

Detta drar ner betyget på spelet i dess nuvarande form betydligt och jag har ännu inte kunnat upptäcka mycket av spelets nya grejer på det sätt jag hade velat för att kunna ge ett rättvisande betyg. Jag måste därför återkomma med ett fullständigt omdöme när och om spelet blir färdigt nog för att kunna njutas fullt ut.

Berättelsen är spännande och jag jublade när man i början mötte Jedin bakom de många loggarna - Master Eno Cordova. Det var även kul att se och utforska Jedha och jag uppskattade introduktions äventyret på Coruscant även om det var en märklig känsla att flera ur Cals nya besättning där bara fick vara fem minuters karaktärer innan de dog.

Spelets stora vändningar är bra och kommer just när man sitter och undrar om det är allt spelet har att bjuda på men jämfört med de stora vändningar vi såg i det första spelet lämnar det en del övrigt att önska. Jag önskar också att vi hade fått både se mer av och spela som Cere och Cordova i detta spel innan dessa vändningar.

Dock är det vi får se av Ceres förmåga fantastiskt och både hennes räddning av templet och storslagna fight mot Darth Vader ger mersmak. Dock påverkar återigen spelets lagg möjligheterna att spela det på den nivån jag faktiskt vill och därmed uppleva hur svåra dessa strider verkligen är. Nu fick jag spela på enklaste nivån och ändå vara rädd för att det inte skulle gå att klara sig till en sparpunkt.

Spelet är massivt och det finns mycket kvar att både göra och upptäcka även när det är färdigspelat vilket är en sak jag saknade i det första spelet. Dock gör laggen att man drar sig från att spendera tid på Greezes kantina eftersom detta område är otroligt segt, ja rentav så segt att dörrarna in till kantinan ibland inte ens öppnas.

Med det sagt är historien bra och det finns mycket jag ännu inte har sett och smält. Det finns också mycket att upptäcka om en helt ny era i Star Wars som kallas för The High Republic eran vilket jag tycker är extra intressant. Vi får se och lära oss mycket av denna erans teknik och möta många av de Jedi som först utforskade denna del av rymden.

Slutligen kan jag tillägga att detta spel inte är färdigt ännu och behöver förbättras mycket innan det går att ge ett slutligt omdöme. Förutom laggen och en del hoppande mellanfilmer så är grafiken på en del av karaktärerna sådan att jag inte vet om Cal, Ceres och Merrins märkliga ansikten tillhör det kreativa teamets val eller är hjärnspöken skapade av den märkliga grafiken.

Uppdatering slutet av Juni:

Spelet är fortfarande segt och det känns ibland som ett 80 tals spel när det behöver ladda in ny grafik titt som tätt men det är jag beredd att lägga in på långsam dator kontot. Det tar väldigt lång tid att snabbresa, åka till en ny värld och det tar en evighet att öppna vissa dörrar in till Kantinan. 

Det jag blir mest imponerad över är hur mycket endgame material det finns i detta spel i förhållande till det första spelet. Man kan jaga prisjägare, lösa High Republic pussel, utforska nya områden och prata med alla karaktärer på Kantinan. Utvecklarna har lagt ner otroligt med arbete på alla små och stora karaktärers berättelser och bara det faktum att någon har suttit och arbetat ut fiskaren Skevas bakgrund i detalj ger väldigt mycket material att se och upptäcka efter att man har klarat spelets berättelse. Detta spel har verkligen allt det jag saknade i ettan.

Men det är också delar som jag saknar, till exempel finns inte min favorit outfit från ettan med och det är inte så att jag kan låta bli att undra varför det är så? Det är också irriterande att inte veta om mycket av det som är annorlunda, till exempel ljussasablarna och att hälsobarerna inte syns, är sådant som jag kan ändra i en inställning eller har med min dators grafikkort att göra. Det borde finnas en lista i inställningarna där man berättar vad datorn har ändrat på grund av bristande kraft och vad man eventuellt kan justera själv. Jag hade gärna justerat ner gräsets rörlighet  om det hade lätt till att jag hade kunnat se hälsobarerna och ljussablarna som det är tänkt.

Men det är ett bra spel även om jag kanske inte blir lika imponerad av berättelsen i den som jag blev av ettans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar