Forever Piaf
Var: Göta Lejon, Stockholm
När: 29/9 2021
Dont cry
for me Argentina! – Evita.
Jag gick in I den här föreställningen med tron att jag
skulle få se ett kammarspel med Malena Ernman och hennes dotter Beata som Edit
Piaff och Björn Kjellman som många andra roller plus några musiker på scen men
detta var en fullfjädrad dryga en och en halv timmes musikal med stor ensemble.
Det känns som att jag måste börja med att berömma
koreografin och kostym makarna i detta då de har gjort ett fantastiskt jobb både
med hur skådespelarna rör sig och med de många kostymbytena i denna
föreställning. Backstage under Forever Piaf måste vara ett regelrätt inferno av
kostymbyten väl i klass med Broadway versionen av Lejonkungen.
Berättar tekniskt är detta väldigt bra gjort och det känns
lite Evita inspirerat när man börjar med Edith begravning och sedan följer
hennes mycket intressanta liv från ungdomen i Paris till hyllad världstjärna på
sin sista turné. Det blir en lysande expose över vad en berömd artist kan
tänkas utsättas för under en karriär och bara det gör denna föreställning värd
att se.
Dessutom såg jag en ny stjärna födas i Beata Ernman – Att hon
som är så ung klarar av att dela en sådan fullfjädrad huvudroll tillsammans med
sin mor är inget mer än helt otroligt. Det är dessutom inga lätta ämnen som tas
upp och hon får berätta om sådant som inga barn borde ha någon relation till vilket
bara det är imponerande. Det ska bli intressant att följa henne i framtiden och
jag är övertygad om att det inte är sista gången vi ser Beata i en stor
huvudroll.
Ska man hitta något negativt i detta verk är det att längden
gör att jag önskar mig en paus. Det hade dessutom gjort att man kunde förlänga
föreställningen med en dryg halvtimme vilket gärna hade kunnat användas till
fördjupa sig i vad Edith Piafs liv säger om hur det är att vara artist och
vilka risker den som följer en sådan bana utsätter sig för – En Che eller Judas
som kommenterade huvudpersonens livsval helt enkelt.
Men det som är rekommenderas varmt till alla och det var helt
underbart att återigen få känna publiktrycket i en fullsatt salong. Det är något
jag har saknat mycket under detta pandemi år. Det är inte mycket som slår
stämningen man får när en fullsatt salong brister ut i ett gemensamt skratt
eller tar upp en lång applåd efter ett nummer. Gå och se!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar