onsdag 23 juni 2021

Us Again (Du och Jag)

 

Us Again (Du och Jag)

 

Var: Disney plus och innan Raya på bio.

När: 21/6 2021

Det är väl därför vi har en trollkarl? – Elphaba i Wicked.

 

Jag brukar normalt sätt inte vara lika förtjust i rena dansfilmer som jag är i dansmusikaler och mycket beror väl på att jag saknar sången som komplement till dansen då. Men denna kortfilm från Disney gör mig helt tagen trots avsaknaden av sång och det beror på att berättelsen som sådan är så oerhört stark för oss som har några år på nacken.

Denna berättelse visar ett äldre par i en amerikansk storstad och deras liv följer en inrutad rutin av tv tittande och längtande blickar ner på ungdomen som dansar genom livet utan sorg och bekymmer.

Detta ändras när det kommer en regnskur som förvandlar det äldre paret till sina yngre jag från det som jag gissar är den tiden när man först möttes. Paret kan då bokstavligen dansa runt i staden som de ungdomar varje åldrad person har inom sig så länge regnskuren pågår.

Det är något genuint mänskligt i detta koncept och jag tror att alla som har några år på nacken kan förhålla sig till denna längtan tillbaka till ungdomens lyckliga tid samtidigt som man måste våga leva även som äldre.

Det är också ett tidens tecken att Disney kan göra en kortfilm där en vit man och en färgad kvinna är ett par utan att det görs något speciellt av det. Det är en utveckling jag applåderar i alla sammanhang.

Animeringen är snygg och oavsett om ni har Disney Plus eller har möjlighet att se Raya och den sista draken på bio så är denna lilla pärla väl värd de 6 minuter den pågår i. Den är till och med så bra att jag gärna hade sett en scenversion som en del av en musikalkonsert om de scenografiska bitarna går att lösa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar