söndag 27 juni 2021

Almstriden besök 3

 Almstriden besök 3

Var: Galärparken, Stockholm
När: 25/6 (Midsommarafton)

Det börjar verka kärlek banne mig, sådant som händer andra tänka sig.


Först måste jag få tacka alla inblandande för tre fantastiska föreställningar med alla tillhörande pratstunder och fina bilder. Det är sådant som jag har saknat mest under detta pandemi år och jag uppskattar mycket när artisterna stannar kvar och hälsar på sin publik efteråt - Även en midsommmarafton när alla vill hem till sitt firande.

Jag har börjat göra det till en tradition att se Parkteaterns stora uppsättning på midsommarafton och bland mycket bra är detta bland det bästa jag har sett - Även om jag inte vet hur mycket av det som har att göra med att jag är svältfödd på allt som har med musikal att göra efter ett drygt år med pandemin.

Man har hittat ett väldigt bra och direkt tilltal till sin publik som jag tror parkteatern är ganska ensamma om i Stockholm och det känns som att man verkligen är inbjuden till att delta i en interaktiv teater med skådespelarna snarare än att titta på en vanlig föreställning. Det gör att jag alltid uppskattar parkteatern oavsett om man tar upp en 70 tals pjäs, gör Shakespeare på engelska, en bortglömd musikal eller berättar en av välkänd kärlekshistoria från det gamla Sverige.

Det jag kan sakna i år är det omfattande programmet med ett hundratal olika föreställningar på lika många spelplatser från åren innan pandemin vilket gjorde att man alltid kunde hitta ett antal väldigt bra föreställningar oavsett vad man uppskattade inom scenkonstens mångskiftande värld. Jag hoppas innerligt att man kan återgå till detta nästa år. Att gå på presentationen i maj varje år och få det dagsfärska programmet i handen är en del av sommaren jag saknar mycket.

Däremot är det väldigt bra att myndigheterna i år har förmått sig till att dra upp publikrestriktionerna till 500 om man har anvisad plats utomhus och planerar att dra upp dem ytterliggare i Juli. Läget för hela branschen hade varit så mycket bättre under hösten och våren om man hade kunnat spela för en större publik under förra sommarens lugna period.

Det är många arrangörer som har sin högsäsong under sommarens utomhusperiod och det är bra att man äntligen kan köra igång viss verksamhet igen så länge alla kan sitta med visst avstånd. Det jag har sett hittills av Parkteaterns och Kulturhuset Stadsteaterns föreställningar känns väldigt betryggande i det avseendet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar