fredag 18 juni 2021

Mysteriet Edwin Drood

 

Mysteriet Edwin Drood

Var: Kulturama, Hammarby Sjöstad.

När: 17/6 2021

Det är trevligt att se mig, inte sant? – Glinda Wicked.

 

Det här är en föreställning jag trodde att jag hade missat och som jag inte visste att jag skulle se förrän några timmar innan tillika en föreställning jag är oändligt glad över att ha fått se.

Förutom att den håller Kulturamas sedvanligt höga klass (Läs högsta tänkbara) så är det en musikal som innehåller allt det jag älskar av kostymer och interaktion med skådespelarna både före föreställningen och i pausen. Bara det gör att jag inte kan annat än att njuta av detta mästerverk i fulla drag.

Mysteriet Edwin Drodd bygger på en bok den inte helt okända författaren Charles Dickens skrev på när han dog i slutet av 1800 talet. Det tar Kulturama fasta på och låter denna föreställning spelas av en teater i London på sent 1800 tal vilket förutom många häftiga kostymer dessutom ger ensemblen en fin ingång till att skämta om hur det är att vara skådespelare. Det gör också att jag tycker mig se en hel del referenser till kända musikalfigurer i kostymerna – Jag hittar bland annat någon som påminner en del om Sweeney Todd och en som påminner om Fantomen på Operan för att ett par exempel. Det är sådant jag älskar på en teaterscen.

Något som hade kunnat bli ett problem är att Charles inte hade skrivit klart slutet på denna berättelse och att man således inte vet vem som är den stora skurken i detta drama. Det löser dock musikalskaparna galant genom att låta publiken rösta om vilken av ett antal kandidater det är och tydligen blir det olika varje gång vilket leder till att ensemblen måste ha ett antal slut med tillhörande sånger beredda.

Ska man hitta något negativt i denna pjäs är det att den bygger på en ofärdig bok från sent 1800 tal och även om Kulturamas regissör och kreativa team förmodligen har gjort ett lysande arbete med att modernisera denna berättelse så är det trots allt en del tillfällen när undertecknad får en smula träsmak i baken – Främst när en karaktär från Ceylon behandlas som mindre begåvad och knappt talbar under sin presentationsscen och när man diskuterar om sagda person är ”engelsk nog” för att passa in i det samhälle han finns i. Sådant skulle inte gå hem i en modern berättelse.

Men på det hela taget är detta en charmant och väldigt interaktiv musikal jag är enormt glad och tacksam över att ha fått se då jag trodde jag hade missat denna helt i våras. Som vanligt önskar man att Kulturamas elever fick chansen att spela denna pärla i ett större sammanhang. Den skulle passa perfekt i Parkteatern eller på en buskis scen nästa sommar.

Det har verkligen känts tomt utan skolornas många uppsättningar i vår så jag är verkligen glad över att bli inbjuden till att få se denna extra föreställning. Kulturama och de andra skolorna i staden bjuder alltid på högklassig musikalmagi för en mindre peng vilket gör att jag rekommenderar ett besök på dessa skolor om ni vill se vad framtidens stjärnor klarar av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar