lördag 5 juni 2021

Raya och den sista draken

 

Raya och den sista draken

 

Var: Disney Plus

När: 4/6 2021

Är det så här demokratin dör? Med rungande applåder? – Star Wars Revenge Of The Sith.

 

Raya är den senaste I raden av Disneys många prinsessor och hon är på jakt efter den sista draken som hon hoppas kan återförena världen och rädda hennes pappa från att bli en stenstaty för gott.

Det är således en intressant och modern berättelse och det förstärks av det faktum att denna prinsessa inte har en prins i sikte hon kan få. Det gör denna berättelse unik jämfört med nästan alla andra av Disneys många prinsess filmer och det måste vara ett tidens tecken att en kvinna kan vara en självständig hjältinna utan att få en prins på slutet – Eller ens bry sig om att söka kärleken med stort K.

En intressant grej med denna film är också att den har tre kvinnliga huvudroller (Raya, draken och skurken) och att alla manliga figurer är större eller mindre biroller utan att för den skull vara ett kärleksintresse för någon av huvudrollerna. Dessutom sänder filmen ett starkt budskap kring det viktiga i att samarbeta och lita på andra för att lösa en kris och rädda världen.

Jag gillar också den asiatiska världen som verkar vara förebild för den fiktiva värld Raya befinner sig i och jag tycker mig hitta inspiration av länder som Thailand och Vietnam i denna film. Det är mig veterligt första gången detta område skildras i en av Disneys prinsess filmer och det närmaste man har kommit innan dess är väl Mulan som utspelar sig i Kina.

Jag gillar när Disney vidgar sitt perspektiv och besöker nya kulturer utan att för den skull hamna i några av dessa kulturers stereotyper vilket har gjorts alldeles för ofta genom filmhistorien. Det får mig att längta ännu mer till en Disney prinsess film som tar inspiration av allt det Sverige och svensk kultur har att erbjuda i sago och myt värld.

Jag såg den svenska röst casten och jag gillar mycket av det jag såg. Adam Gardelin har översatt denna berättelse på ett högklassigt sätt och Ellen Bergström ger liv åt Raya på ett väldigt bra och träffsäkert sätt. Röstmässigt skulle jag inte kunnat ha önskat en bättre cast.

Det jag möjligen skulle kunna önska mig att man ändrade på i en i övrigt förstklassig film är att man har valt att inte översätta de engelska textskyltarna i filmen till de svenska namn länderna har fått. Jag tror det hade varit lättare att se till exempel ”Svans” även på dessa istället för att som nu ha detta namn på en liten skylt vid sidan av det engelska ”Tail” som landet heter i original.

Jag måste säga att Disney verkligen har utvecklat sina prinsessfilmer de senaste åren och jag har haft mycket glädje av allt från Moana till Raya och det en riktig bra film som jag varmt kan rekommendera alla att se både på Disney plus - Men även på bio eftersom Filmstaden öppnade sina många salonger runt om i landet den 1 juni och har denna film på programmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar