måndag 7 juni 2021

The Shows Must Go On avslutning

 

The Shows Must Go On avslutning.

 

Var: Youtube.

När: 6/6 2021

Och när ditt hjärta börjar slå i samma takt som en trumma – Les Miserablés.

 

Detta var en värdig avslutning på en serie streamade filmer som har hållit lusten uppe genom hela denna pandemi och framförallt i början var en riktig livräddare för oss musikalmaskotar. Det är lite trist att det är den sista men det var helt fantastiskt att se en välfylld teater för första gången på väldigt länge – Det visar att vi kan återvända till något som är ganska likt det vi hade innan.

Föreställningen var livesänd och man hyllade allt det bästa West End (Londons teaterdistrikt) har att erbjuda den kommande säsongen och man hade en bra balans mellan gammalt och nytt lett av en duo programledare som verkligen kunde sin sak.

Vi såg prov på sånger från en rad kända och mindre kända musikaler så som Wicked, Lejonkungen, Les Miserablés, Hamilton, Dear Evan Hansen och inte minst en film jag velat se som scenmusikal länge – Tillbaka Till Framtiden. Det var en väldigt bra blandning på ett tema som passade denna kväll väldigt bra även om det inte alltid var mina personliga favoriter från dessa musikaler man hade valt.

Det jag saknade var några av de ikoniska dräkter som är förknippade med dessa musikaler. Jag vet att det inte tillhör vanligheterna i denna typ av musikalkonserter men denna speciella kväll hade det tillfört mycket att också visa upp de många kostymer som tillhör ikonerna i teatervärlden. Det skulle ha gjort denna kväll komplett.

Avslutningsvis kan jag inte nog tacka skaparna bakom The Shows Must Go On för allt de har gjort för att hålla livsandan uppe för oss musikalmaskotar under det år denna pandemi har varit. Visningarna av musikalfilmer har stundtals varit det enda som fanns att se och göra och främst den första säsongens visning av Andrew Lloyd Webber musikalerna betydde väldigt mycket för mig.

Jag hoppas också att vi i Sverige och Stockholm kan göra något liknande när det väl är dags för oss att välkomna publiken tillbaka till salongerna på riktigt i höst. Det skulle vara ett fantastiskt sätt att visa vad vi kan göra i detta land på musikalsidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar