måndag 16 augusti 2021

Spirit vild och fri

 

Spirit – Vild och fri

Var: Filmstaden Scandinavia.

När: 16/8 2021

En katt är inte som en hund – Hur tilltalar man en katt?

 

Det här känns som en remake av en äldre film som också har denna films hingst i huvudrollen. Men även om huvudrollen är densamma så är berättelsen så annorlunda att det går att betrakta som en helt annan film eller en remake som man säger.

För istället för att ha en överste som försöker fånga hingsten Spirit så har man här en kavat ”hästfilmstjej” som upptäcker sitt sanna jag samtidigt som hon får både nya vänner och en fast vänskap till titeln Spirit. Därför har denna film mycket fler drag av de klassiska stall böckerna än vad den gamla filmen hade.

Jag uppskattar temat med en flicka som ställer till mycket elände för sin faster samtidigt som hon upptäcker att hon har samma talang för att rida som hennes mor hade. Jag uppskattar också att det är relativt mycket sång i denna film och att det därför blir nästan som en musikalfilm.

Det är kul att man kan kombinera stallformatet med musik på detta sätt och det enda jag egentligen har att klaga på är att en del karaktär är lite väl stereotypt tecknade för min smak. Filmens cowboy skurkar hade till exempel kunnat få lite mer djup och ha fler gråtoner än det man nu sträcker sig till genom räddandet av huvudpersonen i början av filmen.

Men det är på det hela taget en mycket bra och sevärd film både för musikalsfansen och de lite äldre stalltjejerna. Filmen har 7 års gräns och det kan jag nog tycka är ett bra riktmärke för när man ska ta med sina hästälskande barn på denna film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar