söndag 29 augusti 2021

Vegas i Galär (Vitan)

 

Vegas i Galär (Vitan)

Var: Galärparken, Stockholm.

När: 28/8 2021

Having a good time. 

Vegas i Vitan brukar vara en kär del av sommarens stora avslutnings helg för Parkteatern i Vitabergsparken. Men i år har den liksom alla andra parkteater föreställningar hamnat i dess hemmaarena Galärparken på Djurgården i Stockholm.

Jag gillar Vegas i Vitan/Galär konceptet för att det bjuder på många av ”The Rat Packs” bästa låtar från Las Vegas guldålder på 60 och 7 talet vilket är en nostalgitripp för alla som har koll på den erans musik.

Det bjuds på många bra låtar under ledning av Reine Mirro, Joakim Bergström och Karl Dyall tillsammans med Stockholms Blåsarsymfoniker som brukar hålla till i Musikaliska akademin i centrala Stockholm. Det gör att musiken får ett helt annat djup och klangomfång än när det är en mindre orkester på plats och det är en extra bonus man får de gånger man får en chans att njuta av en stor orkester på detta vis.

Som en extra bonus hade jag också chansen att besöka Galärvarvets Örlogsdagar vilket låg vägg i vägg med Galärparken. Det bjöd på många intressanta fartyg och möten med historiska fartyg som tidigare har varit i Svenska flottan och dess entusiastiska besättning.

Så på det hela taget blev detta en mycket lyckad dag och nu när vi börjar kunna sammanfatta parkteater sommaren måste jag säga att jag uppskattar att ha haft en möjlighet att säkra biljetter via årets bokningssystem hellre än att bara ha tillgång till platser i den ordning man kom. Det är också en fördel att ha en fast insläppstid att förhålla sig till även om jag saknar möjligheten att komma in och sätta mig redan till genrepet.

Får jag önska mig något inför kommande år vore det att på något sätt kunna boka garanterad biljetter med en viss insläppstid – I varje fall vissa dagar på de stora produktionerna med flera speldagar. Man skulle kunna tänka sig att vissa sektioner av de främsta raderna i Galär och Vitabergs parken blir till gäster med reserverade biljetter någon eller några dagar i veckan.

Jag hoppas att Vegas i Vitabergsparken blir en återkommande tradition på parkteaterns avslutningshelg lika mycket som jag hoppas att vi nästa år får det normala programmet från presentationen i maj till Vegas i Vitan sent i augusti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar