fredag 13 augusti 2021

The Bad Batch säsong 1 ***Spoilers***

 

The Bad Batch säsong 1 ***Spoilers***

Var: Disney+

När: Maj – Augusti 2021

Du måste förstå att många av de saker vi tar för sanna är beroende av vår egen synvinkel – Obi Wan Kenobi.

 

The Bad Batch (Uslingarna på svenska) är en ny animerad serie som tar vid där The Clone Wars säsong 7 slutade. Vi får följa TBBs kamp för att hitta sig själva i en förändrad galax som håller på att gå över från den gamla republiken till det onda imperiet och hur det påverkar allt och alla.

Jag tycker man håller en oväntad hög klass för att vara en första säsong och trots att det finns rätt många lite långsammare karaktärsdrivna avsnitt så håller de en högre och jämnare kvalitet än till exempel Rebells första säsong. Det behövs sådana här avsnitt för att vi ska kunna lära känna huvudpersonerna och det betalar sig bra i finalen som sätter upp den nyligen annonserade säsong 2 på ett fint sätt.

Jag gillar karaktärerna och den nya unga ”barnledsagaren” Omega är en stark och självständig tjej som trots sin på ytan unga ålder är en kapabel och hjärtstjälande del av besättningen. Hon utvecklar ett bra förhållande till gruppens ledare Hunter och får en fin vänskap med gruppens ”starke Adolf” typ Wrecker vilken är en av mina favoritkaraktärer i gänget.

Jag gillar också hur man får följa en tidigare rätt outforskad period i denna era – Nämligen övergången från republiken till imperiet och att det sker mycket kraftfullare och brutalare än vad jag hade trott. Kejsaren vilar inte på hanen när det gäller att slå undan de sista resterna av frihet och demokrati i galaxen och det är intressant att se hur de olika delarna av en diktaturs kontroll mekanismer snabbt kan förändra en galax.

Ska man hitta något litet negativt så är det att jag gärna skulle se en annorlunda översättning till The Bad Batch om det nu alls ska behövas – Uslingarna fungerar men missar en del av dubbeltydigheten i originalet. Dessutom kanske man kan tycka att de skulle ha använt streamningstjänstens frihet att ha olika långa avsnitt mer än man gjorde. Dubbelavsnittet med Twilekerna och finalen hade till exempel kunnat slagits ihop till en dubbelt så lång episod.

Men jag måste berömma Steve Crantz och hans rösttalanger. Han gör rösterna till alla The Bad Batch huvudpersoner (Hunter, Wrecker, Echo och Tech) utom Omega samt Crosshair och alla andra cloner och han lyckas hitta en unik röst till varje karaktär på ett helt otroligt sätt. Det är svårt att överskatta den talang ett sådant dubbningsarbete kräver av en röstskådespelare.

Men jag tycker att denna första säsong artade sig riktigt bra och jag är väldigt nyfiken på vart den andra säsongen ska leda oss. Vi är på gång mot något riktigt bra och jag uppmanar alla fans av Star Wars att gå in på Disney+ och se denna serie om ni inte redan har gjort det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar