måndag 30 augusti 2021

Parkteatersommaren 2021

 Parkteatersommaren 2021

Var: Galärparken, Stockholm
När: Juni - Augusti 2021
I Sverige har de bara sommar två veckor per år men då är det riktigt varmt.

Så är då årets parkteater sommar slut och det känns som alltid lite sorgset att ta farväl till de många utomhusbesöken på Galärparken. Det har varit fantastiskt skönt att tack vare de lättade Corona restriktionerna få sitta tillsammans med många andra och se teater och musikal igen - Det har jag verkligen saknat under det senaste året. På en teater är publiken en minst lika viktig del av upplevelsen som det man ser är.

Dessutom är det en sann glädje att få träffa alla nya och gamla bekanta igen och det är också något jag har saknat under Corona. För mig är alla dessa samtal och möten med bekanta lika viktigt som föreställningarna jag ser och på något sätt grädden på moset och en lyckad avslutning på en fantastisk kväll. Det känns alltid lite tomt när man inte har någon att prata med efteråt.

Bäst i år var musikalen Almstriden och det var en sann glädje att se alla fem gånger jag såg den. Den var en egenskriven Parkteater musikal av bästa märke och den hade allt en bra musikal ska ha utom möjligen lite mer tid att svara på alla de svåra frågor man ställde under föreställningen. Robert Fux cirkelledares arbete med att hälsa publiken välkommen var mycket uppskattat och det var också det faktum att man hade med ett gäng elever från SMU i ensemblen. Bättre sommarpraktik går inte att få.

Jag minns även Vegas i Galär och stolt scenkonst med värme då det har varit alldeles för lite musikal konserter och liknande under detta Corona år.

Saknar jag något så är det programpresentationen i maj som brukar vara startskottet på sommaren för mig och det är något jag hoppas ska återkomma nästa år. Jag saknar även att kunna sitta ner direkt när jag kommer och titta på soundchecket och jag skulle ha önskat att man kunde släppa in de med biljett som kom tidigt lite innan allt började. Däremot saknar jag inte att behöva komma jättetidigt för att få en bra plats.

Men på det hela taget ett väldigt bra och välskött arrangemang och jag önskar att man kunde ha gjort på detta sätt även förra året när några få fick sitta "bakom planket" och se. Hur mycket lättare skulle inte förra hösten och vintern ha varit om vi hade haft detta program istället?

Slutligen vill jag tacka alla anställda på Parkteatern med Albin Flinkas i täten samt alla artister och alla bekanta jag har träffat och pratat med denna sommar. Det har varit en stor del av upplevelsen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar