torsdag 5 augusti 2021

Stolt scenkonst på parkteatern

 

Stolt scenkonst på parkteatern.

 

Var: Galärparken, Djurgården.

När: 4/8 2021

For the first time in my life I feel wicked – Elphaba I Wicked.

 

Som en del i Prideveckan har Stolt Scenkonst en årligen återkommande föreställning där man har två delar opera och en del musikal under en knapp två timmar lång föreställning en kväll i augusti.

Operadelen bjöd på ett kortare utdrag ur Södermanlands uppsättning av operan Orlando där vi fick följa huvudpersonen efter dennas förvandling till kvinna och återkomst till England efter en tid i utlandet.

Den andra delen var en halvtimmes operakonsert med sånger ur för mig okända operor vilken avslutades med en mäktig ”ta på sig pridekläder” scen som jag inte vet om den är ur en opera eller specialskriven för denna kväll – Är den inte en del av en opera så borde den vara det.

Men min passion är som bekant musikal och den avslutande musikalkonserten bjöd på en knapp timmes ”AA möte för musikalmaskotar” under Hans Marklunds ledning vilket fick mig att minnas en av förra årets få musikalkonserter – Musikalaftonen i Uppsala.

Låtvalet var bra och passade Pride temat – Det bjöds på låtar från bland annat Hedwig and the Angry Inch, La Cage Aux Follies. Fun Home och inte minst I Am Not That Girl från min älskade Wicked.

Vi fick också höra en låt från en nyskriven musikal som ska sättas upp på Uppsala Stadsteater i höst i form av Hoppas jag smakar bra ur Djur som hatar människor. Denna musikal känns intressant då den verkar beröra två av mina favoritområden inom nöjesvärlden – Sci fi och människor som är djur på scen.

Det är skönt att scenkonsten har börjat komma igång igen efter pandemin och jag har saknat musikalkonserterna lika mycket som jag har saknat musikalerna själva detta år. Det är synd att vi inte har fått vårt musikaliska behov tillgodosett med ens denna form av musikalmagi vilket hade kunnat underlätta väldigt mycket för oss musikalmaskotar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar