söndag 10 oktober 2021

Djur som hatar människor besök 2

 Djur som hatar människor besök 2

Var: Uppsala Stadsteater
När: 9/10 2021
Tid? Det här är inte tiden att bråka om tid, det har vi inte tid med! - Alice i underlandet.

Djur som hatar människor fortsätter att vara enormt bra och jag njöt varenda sekund av gårdagen. Det enda tråkiga är att SL och ULs biljettpris regler gör att man måste betala mer för resan dit än vad jag betalade för biljetten på första raden. Hade man kunnat åka till Uppsala utan att betala extra så hade jag sett denna underbara musikal minst en gång till.

Det fina med att se vissa musikaler flera gånger är att man börjar upptäcka detaljer i berättelsen som man inte uppfattade första gången och en sak jag noterade nu är att det är kaptenen Eva som skapar onödigt stora bekymmer för sig själv när hon talar om för djuren på kommando bryggan att deras jobb egentligen är fejk och att det är datorn som styr.

Som alla nog vet gillar jag Star Trek och Star Wars och denna musikal tilltalar dessa passioner på väldigt många nivåer. Det finns flera Star Trek referenser förutom att hela musikalen utspelar sig på en kommando brygga på ett rymdskepp. Jag älskade allt från att besättningen har phasrar till att datorn initierar gul och röd beredskap i takt med att läget försämras. Allt detta gör att undertecknad spinner som en katt.

Jag tycker att djurmaskerna som Uppsala Stadsteater har försett sin ensemble med är enormt söta och jag hade nästan kunnat döpa om musikalen till "De söta djuren" just på grund av detta. Det finns så mycket av det jag älskar med människor utklädda till djur på scen här att jag vill krama hela ensemblen som tack.

Finns det något som känns mer svårsmält så är det förutom att jag önskar en åldersgräns Calcutta numret en bit in i andra akten. Det som på ytan ser ut som och känns som ett rofyllt comic relief nummer baserat på indisk musik innehåller flertalet referenser till Indien som kanske känns lite svårsmält för indierna själva. Jag hade nog hellre valt ett Bollywood inspirerat dans nummer till denna förvisso underhållande sekvens.

Men om man kan leva med detta är denna musikal fantastisk på fler plan än jag kan räkna. Gillar man Star Trek, människor utklädda till djur eller är en stor miljökämpe så är denna föreställning ett måste som alla borde se. Beam me up, Scotty!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar