måndag 18 oktober 2021

Thankyou for the Music Björn och Benny

 Thankyou for the music  Björn och Benny

 

Var: Cirkus, Stockholm

När: 17/10 2021

Jag ska få gå på cirkus! – Standardfras i Asterix.

 

Det var nästan två år sedan jag besökte Cirkus på Djurgården senast och bara det gör denna föreställning minnesvärd. Att det sedan är en hyllningskonsert till två av våra största musikskapare genom alla tider och de som ligger bakom musikaler som Kristina från Duvemåla, Chess och Mamma Mia gör detta till en magisk helafton att minnas länge.

Björn och Benny är naturligtvis mest kända som de två Bna i ABBA men dessa herrar har gjort så mycket mer ända från tiden i Hootenany Singers och Hepstars och det märks verkligen i denna föreställning som spänner över allt från Hej gamle man till Dont Stop Me Now i ABBAs senast skiva.

Det är svårt att plocka ut de bästa bitarna ur denna musikaliska smällkaramell men som musikalmaskot älskar jag låtar som Anthem, Pity The Child och One Night in Bangkok från Chess, Du måste finnas och Guldet blev till sand ur Kristina från Duvemåla och Kan man ha en solkatt i en bur och Vinnaren tar allt från Mamma Mia. Bara dessa låtar hade räckt för att göra en musikalkonsert fullständig.

Det är ännu svårare att hitta någonting mindre bra i en sådan lyckad helkväll men jag hade möjligen sett att man från artisternas håll hade lagt ännu mer tid på att berätta om Björn och Benny mer än det som står i deras och artisternas (med Kalle Moreus och Gunilla Backman i täten) CVn. Det måste finnas så otroligt mycket att berätta om dessa båda herrars liv och leverne att detta skulle ha räckt till en hel musikal i linje med ”Finding Neverland”.

Men bortsett från att jag satt och nynnade med i var och varannan låt var det bästa nog att Björn och Benny ingalunda är gårdagens stjärnor sin aktningsvärda ålder till trots utan mitt i en mångfaschiterad karriär som just har sett det senaste kapitlet utspela sig i och med att vi fick höra en låt från ABBAs senaste album – Dont Stop Me Now.

Cirkus har en väldigt speciell plats i mitt hjärta ända sedan jag såg Kristina Från Duvemåla där för första gången och denna speciella plats blev inte mindre av denna underbara föreställning. Får ni chansen att denna föreställning bör ni ta den och jag rekommenderar denna varmt till alla som gillar allt från ABBA till Chess. Gå och se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar