fredag 22 oktober 2021

Robert Broberg och Dalbana besök 2

Robert Broberg och Dalbana besök 2

Var: Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm

När: 21/10 2020

Vatten, stan är full av vatten och lite grann i hatten! – Vatten, Robert Broberg.

 

Det andra besöket på Robert Broberg och Dalbana var ett väldigt bra exempel på hur mycket en föreställning kan utvecklas mellan de första publikrepen och den färdiga föreställningen. Den här gången kändes föreställningen mer ”färdig”, ”Tajtare” och det kändes som att de andra Robertarna hade mer att göra och säga när de inte var i centrum än förra gången.

Musikmässigt var det väldigt bra och artisterna på scen gjorde ett väldigt bra jobb med hans låttexter.  Det kändes som att flera av låtarna spelades längre och jag njöt i fulla drag av Roberts underbara musik. Jag fick även höra en låt jag saknade förra gången vilket gjorde eposen av hans låtskatt komplett.

Jag önskar fortfarande att berättande låtar som Vatten och Öken spelades igenom i sin helhet då dessa låtar har en tydlig berättelse i sig där man förlorar mycket av denna om man inte hör hela berättelsen.

Dessutom skulle jag gärna se att man tog tag i taktpinnen man bara berör helt kort i ett par sekvenser under föreställningen och det är hur hans låttexter står sig idag och om man verkligen skulle få skriva låtar som Uppblåsbara Barbara, Ingela och Öken i dagens värld. Det finns så mycket att fundera på där att jag gärna skulle vilja ha någon form av samtal eller debatt kring detta.

Men detta är en fin eposé över en känd låtskapares liv och vi får reda på en hel del kring Robert och hans liv som alla som bara sett hans glada shower kanske inte har koll på. Bara detta gör att alla som någon gång har uppskattat Robert Broberg och hans låtar borde skynda sig iväg till stadsteatern och se detta – Ni blir inte besvikna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar