söndag 10 oktober 2021

Spirit vild och fri besök 4

 Spirit vild och fri besök 4

Var: Filmstaden Scandinavia Solna
När: 10/10 2021
Du behöver din flock, jag behöver min familj - Spirit.

Jag har tidigare inte sett om filmer lika ofta som jag har sett om musikaler och det har mycket att göra med att dessa till skillnad från scenkonsten alltid är exakt samma oavsett hur många gånger man ser om dem.

Men under och efter detta pandemi år har jag hittat flera filmer värda att se och se om igen. Kapten Sabeltand, Pelle Svanslös, Cats och nu senast Spirit. Alla dessa filmer har det gemensamt att det har musik på ett sätt som gör att de känns som regelrätta musikalfilmer.

För om något är Spirit en väldigt bra musikalfilm som jag skulle älska att se en scenvariant av. Sångerna är dessutom väldigt bra och i många fall väldigt bra sing a long sånger som det går lätt att sjunga med i och förälskas av. Den har en bra längd och med några längre varianter av de sånger som är skulle man lätt kunna nå en fullängds musikal för barn och alla som gillar människor utklädda till djur i en musikal.

Det är väldigt bra tecknat och svårt att egentligen hitta något negativt i denna lilla pärla mer än att jag gärna skulle ha haft tillfälle att se den engelska originalcastingen med. Den svenska är väldigt bra och framförallt Jacob Stadell är klockren som Luckys pappa med både starka och svaga sidor.

Detta är helt enkelt en film man vill njuta av om och om igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar