lördag 23 oktober 2021

Robert Broberg och dalbana besök 1

 Robert Broberg och dalbana besök 1

Var: Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm

När: 14/10 (Första publikrep)

Vatten, stan är full av vatten – Robert Broberg.

 

Det här var det första publikrepet så mycket kan förändras till den färdiga föreställningen men jag gillade detta och precis som i Göta Lejons Forever Piaf får vi här följa en känd artists liv via dennas sånger – I detta fall Robert Robban Broberg.

Sångerna är väldigt bra gjorda och perfekt framförda av den femhövdade ensemblen som representerar Robert i hans fem olika ”livsfaser” från ung till gammal. Det är ett snyggt grepp som gör det möjligt för oss i publiken att på scen få uppleva alla de olika jag en person bär med sig genom livet och det blir liknande dynamik som i Piaf där den äldre Edith förklarar sitt liv för den yngre.

Dock hade jag önskat att man tog tillfället i akt att låta de yngre och äldre versionerna av Robert komma till tals mer genom att oftare påtala hur deras livsval påverkade den Robert som för tillfället stod på scen. Nu blev dessa artister allt för ofta förvandlade till en ren ensemble istället för att faktiskt kommentera, påverka och influera den Robert som är i centrum.

Jag saknade också att man inte spelade låtarna fult ut utan avbröt dem mitt i – I varje fall i de fall där en berättande låt text har en klar och tydlig handling som går mot ett slut man lätt missar om man bryter mitt i som i Vatten eller Öken. Man hade gärna fått lägga på en halvtimmes speltid till både detta och ovanstående kommentarer till Roberts liv och hur det påverkade både han själv och andra runt omkring honom.

Men som en biografi över Roberts liv genom hans fantastiska låtskatt uppskattade jag detta väldigt mycket och det var en riktig aha upplevelse att han som var en sådan ”glad galej” utåt samtidigt hade en så känslig och sårbar själ. Bara detta gör denna föreställning mycket sevärd och det ska bli intressant att följa hur denna utvecklas fram till premiären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar