torsdag 28 oktober 2021

Kulturhörnan om musikaler

 Kulturhörnan om musikaler

Var: Hörsalen plan 3 Kulturhuset, Stockholm
När: 27/10 2021
Jag har kommit på vad den nästa stora grejen är: Musikal! - Something Rotten.

Det här var en väldigt kul sak jag upptäckte med väldigt kort varsel och det var väldigt intressant att höra 4 personer varav 3 jobbar på Stadsteatern prata om ett av mina favoritområden i en timme. Det gav mycket intressant att tänka på egentligen är det konstigt att ingen har tänkt på att ta upp frågeställningen kring vad en musikal är och kan vara i en musikal - För det är verkligen en fråga som tål att vändas på fler än en gång.

För många är musikalen symbolen för bred och folklig underhållning som drar fulla hus till lättsamma kärleksberättelser men i dagens värld är musikalen så mycket mer än så. Man kan ta upp alltifrån psykisk sjukdom (Next To Normal) till en historielektion om USAs grundande (Hamilton) via berättelser om kända personers liv (EVITA) och parodier på sig själv (Something Rotten) vilket gör att möjligheterna i denna genre oändliga. De senaste två månaderna är ett bra exempel på detta och jag har njutit av historiska berättelser (The Sound Of Music och Cabaret), kända artisters liv (Robert Broberg och Dalbana och Forever Piaf), nya versioner av gamla klassiker (Cyrano de Bergerac), Broadway musikaler (Annie, Firebringer) samt helt nyskriven musikal (Djur som hatar människor) vilket är ett väldigt bra bevis på hur bred denna genre kan och ska vara.

Letar man lite finns det något för alla i denna genre och jag blir sällan så glad som när jag upptäcker att en musikal jag aldrig hört talats om innan är hur bra som helst samtidigt som det finns en hel rad kända mästerverk jag kan se och njuta av om och om igen för att de är så bra.

Detta är en intressant frågeställning och något jag tycker borde tas upp oftare i olika sammanhang - Både intern inom de olika teatrarna och utåt mot den breda publiken som kanske inte har reflekterat över detta alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar